본 연구는 학교의 전문적 학습공동체와 학교의 역량함양 교육활동 간의 영향관계 및 이 두 변수 간의 관계에 있어서 과정중심평가 연수가 갖는 조절효과를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국교육종단연구 2013의 5차년도(2017년) 학교 조사 결과 가운데 결측치를 제외한 1,045개 학교의 응답 자료를 토대로 기술통계, 상관관계분석, 단순 선형 회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하고, SPSS PROCESS macro 3.5를 이용하여 조절효과를 검증하였다. 연구 결과, 학교 구성원 모두가 학생의 학습에 초점을 맞춘 전문적 학습공동체의 일원으로 적극 협력할 경우 역량함양 교육활동은 더욱 활발해지는 영향관계가 있고, 교내에서 실시되는 과정중심평가 연수는 학교의 전문적 학습공동체가 역량함양 교육활동에 미치는 영향을 조절하는 효과가 있음을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 2015 개정교육과정이 지향하는 역량함양 교육의 활성화를 이해하고 실천하는 데 필요한 학문적, 정책적 시사점을 도출하여 제시하였다. 특히, 교사 중심 협의의 전문적 학습공동체 개념이 교장, 교감, 교사, 교직원 모두를 포괄하는 넓은 의미의 전문적 학습공동체로 확장될 필요가 있으며, 교육 실천의 관점에서 학교 구성원의 인식 전환을 위한 학교경영 리더십과 전략, 연수기회 제공 등의 필요성을 강조하였다.
This study seeks to analyze the relationship of influence of a professional learning community of school and a competency development activity in school, and the moderating effect of process-focused assessment teacher training between the two variables. Out of 「KELS 2013」, the 5th(2017) data set, the responses of 1,045 school data were analyzed excluding outliers. Descriptive statistics, correlation, simple regresssion, and hierarchical regression analysis were used to answer these questions, and SPSS Process Macro 3.5 was used to verify the moderating effect.
According to the results, when all of the school members eagerly cooperated as a member of professional learning community of school focusing on students’ learning, competency development activities had more impact actively. It was confirmed that the moderating effect of process-focused assessment teacher training conducted in school adjusted the influence of professional learning community of school upon competency development activity.
Based on the result, we suggested that the academic and policy implication were presented to understand and to practice vitalization of competency development in the pursuit of the 2015 revised curriculum. In particular, the concept of a professional learning community oriented to teachers needed to be extended to a professional learning community including principals, vice principals, teachers, and the teaching staff in a broad sense, and we emphasized the necessity of school management leadership, strategy, and teacher training to change the perception of school members in the perspective of practice in education.