혁신학교가 도입된 지 10년이 되었다. 혁신학교는 최근까지도 확대되고 있는 추세이나 혁신학교에 대한 이해관계자들의 평가는 엇갈리고 있다. 본 연구는 혁신학교의 핵심인 수업에서의 변화를 포착하기 위하여 교사의 수업 전문성에 대한 학생들의 인식을 확인하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 경기교육종단연구(GEPS) 초등학교 4학년 코호트의 4차년도(중학교 1학년 시점)와 6차년도(중학교 3학년 시점) 자료를 활용하여 중학생들이 인식하는 교사의 수업 전문성 변화량(중학교 1학년 시점 대비 중학교 3학년 시점)에 있어 혁신학교와 일반학교 간에 차이가 있는지 확인하였다. 먼저, 초기값에 해당하는 중학교 1학년 시점 자료를 바탕으로 한 회귀분석 결과, 학생들이 인식하는 교사의 수업 전문성에 있어 혁신학교와 일반학교 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 중학교 1학년 시점과 3학년 시점 사이의 변화량으로 회귀분석을 실시한 결과, 일반 중학교 학생 대비 혁신 중학교 재학생이 인식하는 수학 교사의 수업 전문성은 학년이 올라감에 따라 유의하게 향상된 것으로 나타났으며, 영어 교사의 수업 전문성에서는 유의한 변화가 확인되지 않았다. 본 연구결과를 바탕으로 혁신학교가 실효성을 거두기 위한 정책적 시사점을 제시하였다.
Purpose: Ten years have passed since the Hyukshin Schools were introduced. Hyukshin Schools are still expanding, but the evaluation of Hyukshin Schools is mixed. This study aimed to explore the impact of the Gyeonggi-do Hyukshin Schools on changes in the teacher's teaching expertise as perceived by students.
Design/methodology/data/approach: Data from the Gyeonggi Education Panel Study (GEPS) was used to conduct this study. In order to confirm the effects of Hyukshin Schools more accurately, the amount of change between the first and third grades of middle school was used as variables in consideration of the initial values. As a result, a total of 5,270 students and their teachers from 192 middle schools who participated in the survey at both time points were analyzed. We used multivariate regression models with clustered robust variance estimator after multiple imputations for missing values.
Findings/Results: In terms of the initial values, there was no significant difference between Hyukshin schools and general schools in the teaching expertise of teachers perceived by first-year middle school students. The major findings of this current study showed that the Hyukshin School positively affected changes in instructional professionalism of math teachers perceived by students, while it did not have a significant effect on the change in teaching expertise of English teachers perceived by students.
Value: This study attempted to provide implications for Hyukshin schools to become more effective by promoting changes in teachers' teaching expertise.