이 연구의 목적은 교육공간으로서 박물관을 통한 교과와 연계한 체험중심 인성교육 활성화 방안을 이론적으로 탐색·개발·예시하는 것이다. 연구의 이론적 기초로 교육(문화)공간으로서 박물관, 미래사회 역량과 인성교육, 체험학습을 통한 인성교육을 위한 교육(문화)공간을 중심으로 고찰하였다. 이들 이론적 기초에서 교과와 연계한 인성교육에서 덕목의 체화를 위한 학습공간으로써 박물관의 활용 가능성을 탐색하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수원화성박물관을 중심으로 하는 수원지역 문화유산은 교과와 연계한 인성교육 프로그램을 통하여 삶의 의미와 가치의 발견, 학생이 관계하는 사회와 세계에 대한 융합적인 사고능력을 배양할 수 있는 교육공간으로 활용하는 방안을 탐색·제시하였다. 둘째, 교과교육과 수원지역의 복합문화공간을 연계한 체험활동을 위한 인성교육의 자료를 개발·예시하여 전통문화체험을 통한 교과와 연계한 체험중심 인성교육의 방안을 제시하였다. 결론적으로 학교에서 인성교육을 위한 체험학습의 교육공간으로서 박물관을 비롯한 수원지역 문화유산의 활용을 위한 이론에 기초한 현장 적용을 위한 교육내용과 교수·학습방법의 근거는 확보된 것으로 판단된다. 후속연구로서 학교에서 직접 인성교육을 담당하는 교사교육과 (지역)박물관 프로그램 및 학교교육의 교과에 내재된 인성덕목의 목록화 연구의 필요성을 제시하였다.
The purpose of the study was to the theoretically explore, develop, and illustrate a plan to activate experiential character education in connection with subjects through museums as extended educational spaces. As a theoretical foundation of the study, firstly, we examined the museum as a learning space for character education, the competencies for the future society, and a compounded learning space for character education. Next, based on the theoretical foundations, we verified the suitability of cultural heritage in Suwon area including Suwon Hwaseong Museum as a learning space for character education and confirmed the possibility of utilizing it linked to the subject in school education. The results of the study were summarized as follows: Firstly, through the subject education program in schooling linked to the experience of cultural heritage in Suwon including Suwon Hwaseong Museum, we presented a way to discover the meaning and value of life, and to cultivate a compound thinking ability about society and the world. Secondly, we suggested the possibility of experiential character education through development of education materials linked with the curriculum and the complex cultural facilities (Larchivieum) in Suwon areas. In conclusion, it can be concluded that the theoretical basis for utilization of the cultural heritage in Suwon area including Suwon Hwaseong Museum as an educational space for experiential learning for character education in school education, and the teaching contents and teaching and learning methods for field application were secured. As follow-up studies, the necessity of teacher education in charge of character education at the school education, and the cataloging studies linking the (local) museum and character virtues inherent in the subject of schooling were suggested.