본 논문은 해방 직후 만들어진 조선학술원의 성격을 탐구하였다. 일반적으로 조선학술원은 백남운에 의해서 시작되었다고 알려졌다. 하지만 조선학술원을 처음 주도한 사람은 안동혁이며, 여기에는 과학기술자들이 중심이 되었다. 그러나 백남운이 조선학술원을 주도하면서 과학기술자들은 모임에서 밀려나고, 점점 사회/경제학자들이 이 단체를 이끌어 가게 되었다.
본 논문의 가장 큰 관심은 무엇보다도 조선학술원의 성격이 무엇인가 하는 점이다. 과거에는 조선학술원이 백남운 중심의 좌익적인 단체로 알려졌지만 최근에는 좌우와 중도파가 다 어울리는 탈이념적인 학술단체로 부각되고 있다. 하지만 본 연구를 통해서 조선학술원은 해방 정국을 “진보적 민주주의”로 이끌고 가려는 분명한 목적하에 움직이는 단체라는 것이 밝혀졌다. 이것은 조선학술원을 구성하는 서기국 구성원과 취지서, 그리고 미군정에 제시한 학교 교육 제안서를 분석해 보면 분명해진다. 따라서 조선학술원을 이념을 초월한 단체로 부각시키려는 것은 사실과 다른 것이라고 말할 수 있다.This paper explored the characteristics of the Chosun Academy, which was created immediately after liberation of Korea. In general, it was known that the Chosun Academy was started by Baek, Nam-Woon. However, the first person who led the Chosun Academy was Dong-Hyuk Ahn, and science engineers were the mainstream of the organization. However, as Nam-Woon Baek led the Chosun Academy, the scientific engineers were ousted of the gathering, and scholars in social science and economics gradually led the group.
The main concern of this paper is, above all, what the nature of the Chosun Academy is. In the past, the Chosun Academy was known as a left-wing organization centered on Baek, Nam-Woon, but it lately emerged as a post-ideological academic organization that suits both left and right. However, it was found through this study that the Chosun Academy was a group moving under the clear purpose of leading the political state of Korea after liberation to “progressive democracy”. This becomes evident by analyzing the membership composition of the secretariat and the documented intentions of the Chosun Academy as well as the school education proposals presented to the US military government by the Academy. Therefore, it can be said that it deviates from the fact that the Chosun Academy intended to make it a group that transcended ideology.