본 연구의 목적은 복합적 문제해결능력을 함양하기 위한 수학을 중심으로 한 학제간 초등 통합 프로그램을 개발하는 것이다. 미래사회에서는 여러 학문적 지식이나 기술을 활용하여 복잡한 문제를 해결할 필요성이 더욱 요구된다. “복합”이나 “통합”의 방법은 연결(connected), 통일(unified), 다학제(multidisciplinary), 간학제(interdisciplinary), 학제간(cross-disciplinary) 또는 초학제(transdisciplinary)와 같이 다양한 학제 통합 등이 있다. 본 연구에서는 초등학교 학생들의 복합적 문제해결 능력 함양을 위한 학제간 통합 프로그램의 개발을 위해서 수학, 과학, 정보, 생활교육, 영어, 특수교육의 교과를 통합적으로 연결하여 현재의 교육과정에서 활용이 용이한 자료를 개발하였다. 이 연구에서는 ‘우리의 몸’이라는 주제에 대하여 초등 수학을 중심으로 과학, 정보, 생활과학, 영어, 특수교육의 내용을 통합적으로 다루는 모델 및 11차시의 프로그램을 개발하고 그 구체적인 사례를 제시하였다. 연구 결과, 복합적 문제해결은 자연스럽게 자신과 사회의 문제에 관심과 학생들 자신의 삶의 문제를 해결하는데 최적화된 방법이다. 그리고 학생들로 하여금 주어진 문제를 해결하면서 자연스럽게 복합적 문제해결 전략을 사용하도록 하며, 대부분은 궁극적으로 초학문적 접근으로 어떻게 하면 우리가 신체적 정신적 건강을 유지하면서 행복한 삶을 살 수 있는지 고민하고 실천하도록 한다. 복합적 문제해결을 위하여 ‘더불어 사는 삶’ 또는 ‘행복한 삶’과 같은 보다 큰 문제(Big Question)에 대한 질문을 하고, 이를 다학문적, 간학문적, 초학문적 접근 방법을 적절하게 적용하면서 문제를 해결하도록 할 필요가 있음을 알았다. 제언으로, 진정한 의미에서의 복합적 문제해결을 위하여 융복합적 교육과정 및 교과서의 개발, 공감 능력을 포함한 비인지적 역량 함양을 위한 통합 방안, 교사대의 교육과정 안에 융복합의 의미와 적용 사례를 포함한 예비교사 및 현직교사의 전문성 개발을 위한 개혁적인 교과 개설, 풍부한 교수학습 활동 자료의 개발, 융복합적 문제해결을 위한 공간과 환경 구축을 위한 학교 공간의 개선과 지역사회의 유관 기관과의 협력 시스템 구축이 필요함을 제안하였다.The purpose of this study was to develop an integrated program centered on mathematics to foster complex problem solving abilities in elementary school. The future society requires complex problem solving skills that utilizes various disciplinary knowledge and skills. The integration of subject matter areas has various methods of combining disciplines, such as multidisciplinary, interdisciplinary, or transdisciplinary integration. In this study, the researchers developed an eleven subject hour program, focusing on the theme of "our bodies,”that comprehensively deals with the contents of physical science, information science, life science, English, and special education built around elementary mathematics. As a result of the study, complex problem solving is a natural way to pay attention to problems in oneself and society and to solve students'own life problems. Students naturally use complex problem-solving strategies while solving given problems, and most ultimately, with a supranational approach, students can consider and practice how we can live a happy life while maintaining physical and mental health. To solve complex problems, we found that it is necessary toask questions about big problems such as'living together'or 'happy life' and to apply them appropriately to a multidisciplinary, interdisciplinary, and transdisciplinary approaches to solve the problems. The researchers suggested that such curriculum should be applied in classroom learning. Quality programs for fostering students' complex problem solving capacities and programs for building professional development of pre-service and in-service teachers are also needed. The researchers also claimed that complex problem solving programs should foster affective empathic capacities as well as cognitive empathic abilities.