본 연구는 잠재성장모형 분석을 통해 초등학생의 성장에 따라 친환경 태도, 환경 감수성, 환경 친화적 행동이 어떻게 변화하며, 성별에 따른 변화 차이는 어떠한지 종단적으로 살펴보는데 목적을 두고 있다. 연구를 위해 초등학교 4학년 학생 136명을 대상으로 6학년까지 매년 친환경 태도, 환경 감수성, 환경 친화적 행동을 추적 조사하였다. 그 결과, 초등학교 4학년∼6학년에 이르는 기간 동안 학생들의 친환경 태도는 지속적으로 증가하는 모습을 보였으나, 환경 친화적 행동은 4학년∼6학년에 이르는 기간 동안 지속적으로 감소하였다. 환경 감수성도 감소 추세를 보였으며 6학년에서 급격히 감소하였다. 잠재성장모형 분석결과, 환경 감수성은 4학년 때 측정된 초기값에 있어 여학생이 유의미하게 높았으나, 감소되는 정도는 성별 간 차이를 보여주지 않았다. 친환경 태도의 경우, 초기값과 변화 정도에 있어 성별에 따른 차이가 없었다.The purpose of this study is to analyze through the latent growth model how elementary students’ environmental attitudes, environmental sensitivities, and pro-environmental behaviors change. We also inquired about the differences between their pro-environmental trait by gender. For the study, we had investigated 136 4th grade elementary students’ environmental attitudes, environmental sensitivities, and pro-environmental behaviors every year through the 6th grade. As a result, students’ environmental attitudes continuously increased for 3 years, but pro-environmental behavior continued to decrease. Environmental sensitivity also showed a decreasing trend, and rapidly decreased in 6th grade. As a result of the analysis of the latent growth model, the environmental sensitivity was significantly higher in female students in the initial value measured in the fourth grade, but the degree of decrease did not show any difference between sexes. In the case of environmental attitude, there was no difference according to gender in the initial value and degree of change.