본 연구에서는 초등학교 현장에서 구현 가능한 의사소통역량 함양을 위한 국어, 영어, 체육 교과를 중심으로 융·복합적 프로그램을 개발해보고자 하였다. 이를 위해서 국어, 영어, 체육 교과를 중심으로 의사소통역량과 관련된 교육과정 내용요소와 성취기준을 분석하고, ADDIE 교수 설계 모형을 기반으로 의사소통역량 함양을 위한 교과 융합적 교육과정을 구안하였다. 연구방법은 문헌연구를 통해 각 교과별 성취기준을 분석하고, 전문가 협의 과정을 통해서 의사소통역량 함양을 위한 프로그램 구성의 원리를 도출하였다. 연구결과 교육과정 재구성 원리를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 융합의 원리로서, 교과 간 융합을 위한 역량 중심의 통합이 되도록 하였다. 둘째, 내용 전개의 원리로서, 역량 함양을 위한 주제 중심의 교육과정 재구성이 이루어질 수 있도록 하였다. 셋째, 교수·학습 방법의 원리로서, 팀 스포츠학습모형에 기반한 협력적 학습이 될 수 있도록 하였다. 넷째, 평가의 원리로서, 과정 중심의 평가가 이루어질 수 있도록 하였다. 프로그램의 주제는 ‘더불어 만들어 가는 게임의 세계 : 배드민턴과 놀자’로 정하였으며, 하위 주제로 ‘공감하며 배드민턴 게임하기’, ‘협력하며 배드민턴 게임 만들기’, ‘소통하며 배드민턴 가치 탐색하기’로 설정하였다. 각 교과별 내용요소를 구현하고 있는 교과서 단원을 중심으로 수업을 전개하되, 국어와 영어 교과 수업 전개 시에 ‘게임 상황’을 소재로 활용하도록 하였으며, 체육수업에서는 각 교과에서 익힌 의사소통기능을 실천하고, 확인, 평가하는데 초점을 맞추었다. 본 연구에서 개발된 프로그램은 초안적인 성격을 가지며, 현장 실행연구를 통해서 보완되어야 함을 제언하였다. 개발된 프로그램이 현장에서 적용되는 과정에서, 초등학생들의 의사소통과 관련된 기능적 측면뿐만 아니라, 의사소통에 참여하는 태도와 관련된 정서적인 측면을 포함한 의사소통역량 함양에 기여할 수 있을 것이다.In this study, we tried to develop a convergent and complex program focusing on Korean, English, and physical education subjects to cultivate communication competencies that can be realized in the field of elementary schools. To this end, the content elements and achievement standards of the curriculum related to communication competencies were analyzed centering on Korean, English, and physical education subjects, and a fusion/complex program for cultivating communication competencies was devised based on the ADDIE instructional design model. The principle of the program composition to cultivate communication capacity through expert consultation was set as follows. First, as the principle of convergence, it was made to be a competency-centered integration for interdisciplinary convergence. Second, as the principle of content development, the curriculum centered on the subject for capacity building can be reconstructed. Third, as a principle of teaching and learning method, it was made to be cooperative learning based on the team sports learning model. Fourth, as a principle of evaluation, process-oriented evaluation was made possible. The theme of the program was set to 'The world of the game we are making together: Let's play with badminton', and the sub-themes were set as 'Play badminton games with sympathy', 'Creating badminton games through cooperation', and 'Explore the value of badminton through communication'. Classes were developed around the textbook units that implement the content elements of each subject, but the 'game situation' was used as a subject when developing Korean and English subjects. In the physical education class, the communication function learned in each subject was practiced. The focus was on identification and evaluation. It was suggested that the program developed in this study has a draft character and should be supplemented through field-run research. In the process of applying the developed program in the field, researchers will be able to contribute to cultivation of communication competencies, including not only functional aspects related to communication of elementary school students, but also emotional aspects related to attitudes to participate in communication.