본 연구의 목적은 예비특수교사의 스마트러닝 교수효능감 현황과 장애학생을 위한 스마트기기 활용에 대한 교과교육이 예비특수교사의 스마트러닝 교수효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 먼저, 특수교육 교과교육 강의를 수강한 예비특수교사들을 대상으로 스마트러닝 교수효능감 실태를 조사하였다. 그리고 실험집단 예비특수교사들에게 장애학생을 위한 스마트기기 활용 교육을 시행하고, 실험집단과 통제집단의 스마트러닝 교수효능감의 변화를 비교하였다. 연구결과 예비특수교사들은 스마트러닝 개인적 교수효능감에 비해 일반적 교수효능감이 낮게 나타났으며, 장애학생을 위한 스마트기기 활용에 대한 교과교육은 예비특수교사들의 개인적 교수효능감과 일반적 교수효능감의 변화에 긍정적인 영향을 주었다.
The purpose of this study was to investigate the status of smart learning teaching efficacy of pre-service special education teachers and the effect of subject instruction using smart devices for students with disabilities on smart learning teaching efficacy of pre-service special education teachers. This study investigated the actual state of smart learning teaching efficacy of pre-service special education teachers who took special education subject instruction classes. In addition, it provided pre-service special education teachers of experimental group with education for the use of smart devices for students with disabilities, and compared the changes in smart learning teaching efficacy of experimental group with those of control group. As a result of the study, the pre-service special education teachers showed lower general teaching efficacy than the smart learning personal teaching efficacy, and that subject instruction using smart devices for students with disabilities had a positive effect on the change in personal teaching efficacy and general teaching efficacy of pre-service special education teachers.