본 연구는 키워드 네트워크 분석 및 토픽모델링을 활용하여 대학생 정서 연구의 동향을 파악하고 향후 연구 과제의 방향에 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 2010년부터 2019년까지 국내 학술지에 게재된 대학생 정서 관련 논문 306편에서 679개의 키워드를 도출했다. 이를 대상으로 중심성 분석, 구조적 공백, LDA 기반 토픽모델링, 에고 네트워크 분석을 실시했고 시기별 연구 흐름을 분석했다. 분석 도구는 Excel 2019과 NetMiner4.3을 이용했다. 연구 결과, 중심성이 높은 키워드는 우울, 긍정정서, 부정정서, 정서조절곤란, 정서조절, 정서표현양가성 등으로 나타났고, 구조적 공백은 정서지능의 키워드로 분석됐다. 토픽모델링으로 분석한 하위 토픽은 16개이고 이는 정서조절, 정서반응, 관계경험, 정서종류의 대주제로 범주화했다. 또한 에고 네트워크 분석으로 대주제별 중심 키워드가 정서적 어려움, 진로, 학업, 대인관계 등 대학생의 발달 영역과 연결되는 지점을 파악했다. 시기별 연구 흐름의 양상은 정서조절 관련 연구가 전체적으로 가장 큰 비중을 차지했고, 관계경험 관련 연구의 증가율이 늘었다. 본 연구의 결과는 대학생 정서 연구에 유용한 기초자료를 제공하고 대학생의 정서적 어려움을 조력할 수 있는 방안 마련에 기여할 것이다.
This study aimed to examine the current status of emotion research for college students using keyword network analysis and topic modeling and to suggest the directions for future research. For this purpose, this study derived 679 keywords from a total of 306 articles concerning emotions of college students published in Korean scholarly journals from 2010 to 2019. These keywords were analyzed by centrality analysis, structural hole analysis, LDA-based topic modeling, ego network analysis, and research trends by period were analyzed using Excel 2019 and NetMiner 4.3. Keywords such as depression, positive emotion, negative emotion, emotional dysregulation, emotional regulation, and ambivalence over emotional expressiveness were identified as those with higher centralities while emotional intelligence turned out to be positioned at the structural hole. Sixteen sub-topics were classified from the topic modeling and then categorized into the four major topics of emotional regulation, emotional reaction, interpersonal experience, and emotional type. The ego network analysis identified where the centrality keywords connect to the developmental areas of college students, such as emotional difficulties, careers, studies, and interpersonal relationships. As for the pattern of research currents by period, studies related to emotion regulation accounted for the largest overall proportion, and the rate of increase in the studies concerning relational experience increased. These results will provide useful basic data for emotional researches of college students, and contribute to establish measures to aid the emotional difficulties of college students.