본 연구는 십대 청소년의 인공 임신 중절 경험과 그 의미를 탐구하기 위해 수행되었다. 연구 참여자는 십대에 인공 임신 중절 수술을 받은 경험이 있는 참여자 3명이다. 심층 면담을 통한 자료 수집 기간은 2019년 8월부터 2020년 9월까지이며, 참여자 당 총 3회의 면담을 실시하였다. 자료 분석은 Clandinin과 Connelly(2000)가 제시한 현장에 들어가기, 현장 텍스트로 이동 및 현장 텍스트 구성하기, 경험에 대한 의미 구성, 연구 텍스트 구성의 단계를 적용하였다. 참여자들의 삶의 의미는 <두려움 속의 순응>, <현실이 되어버린 두려움>, <벼랑 끝에서의 외면>, <답을 주지 못하는 세상>, <가장 두려운 존재>, <평생 죄인이라는 자기 낙인의 내재화>, <쓸쓸하게 세상에 혼자 남겨짐>, <정서적 고통 속에서의 자기 소외>, <자기 보호를 위한 선택>이라는 9가지 주제로 나타났다. 본 연구 결과는 십대 청소년의 인공 임신 중절 경험에 대한 깊이 있는 이해를 제공하여 상담 현장에서 원치 않는 임신 및 인공 임신 중절로 고통 받는 십대 청소년을 위한 효율적인 상담 자료로 활용될 수 있을 것이다.The purpose of this study is to explore the experience and the meaning of abortion of teenagers. We interviewed three participants who experienced abortions in their teenagers. Data were collected through in-depth interviews conducted from August, 2019 to September 2020, and a total three interviews were conducted per participant. To analyze the collected data, the steps presented by Clandinin and Connelly (2000), including “present on the site,” “moving to field text and site text composition,” “experience meaning composition,” and “research text composition.” were applied. The meanings of participant’s lives were found 9themes such as; <Conformity in fear>, <Fear that has become a reality>, <Turn away from the brink>, <A world without a solution>, <The most fearful being>, <Internalization of self-stigma of being a sinner for a lifetime>, <Lonesomely left alone in the world>, <Self-alienation in emotional pain> and <Choice for self-preservation>. The results of this study can be used as a resource for effective counseling for teenagers suffering from unwanted pregnancies and abortions by providing a more in-depth understanding of the lives and experiences of the teenagers abortion.