본 연구의 목적은 초등학교 학생들의 의사소통역량 함양을 위해 교과 융합 프로그램을 적용하고, 연구 참여 학생들의 의사소통역량을 함양하는데 교과 융합 프로그램의 효과를 평가하는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여, 초등학교 5학년 3개반 61명을 대상으로 교과 융합 프로그램을 적용하였다. 프로그램은 8주간에 걸쳐서 8차시 수업으로 진행되었다. 자료 수집은 크게 두 가지 방향에서 이루어졌는데, 우선 프로그램 적용 과정을 기술적으로 드러내기 위해, 심층면담과 수업일지 등을 수집하였다. 교과 융합 프로그램의 효과성을 평가하기 위해 의사소통역량 진단 검사지를 활용하여, 연구 참여 학생들의 변화과정을 반복측정 분산분석을 통해 검증하였다. 프로그램 적용 과정은 ‘팀 편성하기 및 정체성형성’→‘칭찬하는 방법 익히기’→‘칭찬하는 말 해보기’→‘게임 상황에서 칭찬하는 말 해보기’→‘원하는곳으로 셔틀콕 보내기’→‘게임에서 지켜야할 규칙 표현하기’→‘팀 배드민턴 모둠 대항전 하기’ 등으로 재구성되었다. 의사소통능력 진단도구를 통해 연구 참여학생들의 사전, 사후, 추후 의사소통역량을 반복측정 분산분석 한 결과 사전, 사후, 추후 검사 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(F=4.045, p =.020). 의사소통역량의 하위요소별 변화 중 반복측정을 통한 연구 참여자들의 유의미한 변화는 ‘정보수집’, ‘경청’, ‘창의적 의사소통’에서 확인할 수 있었다. ‘자기 드러내기’, ‘주도적 의사소통’, ‘타인관점 이해’ 하위요소에서도 평균 변화가 있었지만, 유의미한 수준은 아님을 확인 할 수 있었으며, ‘고정 관념적 사고극복’ 하위요소에서는 오히려 사후 검사 평균 점수가 낮고, 추후 검사의 평균점수가 더 높게 나와 교과 융합 프로그램 적용의 의미가 나타나지 않았음을 확인 할 수 있었다. 후속 연구를 위한 제언으로, 우선, 다양한 지역의 학교에서 많은 학생들을 대상으로 본 프로그램을 적용하고 비교집단과 통제집단의 차이를 비교해봄으로써, 프로그램의 효과성을 보다 정밀하게 검증할 필요가 있다. 또한, 예비교사들의 역량도 함께 강화하기 위하여, 교사교육 프로그램에 적용 가능한 교과융합 프로그램도 개발할 필요가 있다.The purpose of this study is to apply a curriculum convergence program to cultivate the communication competencies of elementary school students, and to evaluate the effectiveness of the curriculum convergence program in developing the communication competencies of the students participating in the study. In order to achieve the purpose of the study, a subject convergence program was applied to 61 students in 3 classes of 5th grade at Yeonghwa Elementary School. The program was conducted in 8 classes over 8 weeks. Data collection was largely carried out in two directions. First, in-depth interviews and class journals were collected to technically reveal the program application process. In order to evaluate the effectiveness of the curriculum convergence program, the change process of the students participating in the study was verified through ‘Repeated ANOVA’ by using the communicative interpretation competency test sheet. The process of applying the program is 'Team formation and identity formation' →'Learn how to praise' →'Speak praising words' →'Speak praising words in a game situation' →'Send a shuttlecock to the place you want' →'What to keep in the game’ →'Team badminton group matchmaking'. Through the communication ability diagnostic tool, the difference between the pre-, post-, and post-test tests was statistically significant as a result of repeated measurement of the communication skills of the students participating in the study(F =4.045, p =.020). Among the changes by sub-factors of communication capacity, significant changes of the study participants through repeated measurement were found in 'Information Gathering', 'Listening', and 'Creative Communication'. There was also an average change in the sub-factors of 'self-disclosure', 'leading communication', and 'understanding of other people's perspectives', but it was confirmed that it was not at a significant level. It was confirmed that the meaning of application of the subject convergence program was not revealed because the average score of the later test was higher.