본 연구는 창의적 인문사회 리더의 양성을 위한 교육 방안을 모색하고, 이를 바탕으로 교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해 인문사회 리더 개념을 규정하고 인문사회 리더 교육을 위한 목표 설정, 프로그램 개발 전략을 통하여 창의적 인문사회 리더 양성을 위한 프로그램 영역 및 워크북 개발 방향을 제시하였다. 인문사회 리더는 인문사회 교육을 통해 자기 삶의 주체가 되는 동시에 공동체에 기여하는 리더를 의미하는 것이며, 창의적 인문사회 리더 교육은 자기 자신과 공동체에서의 주체적인 리더 양성을 위하여 변화하는 시대에 새롭게 발생하는 다양한 문제들에 대해 창의적인 해결방안을 모색하고 이에 대한 실천을 지향한다. 이는 소수의 특정한 선발된 학습자만을 대상으로 교육하는 것을 지양하고, 학습자 개개인의 잠재력을 자극하고 발현시킬 수 있도록 모든 학습자를 대상으로 하는 교육을 추구한다. 또한 특정 교과 내용의 경계를 넘어 공동체 삶에 요구되는 다양한 정보와 지식을 연결하는 보통교육에 기반한 심화교육적 성격을 갖는다. 본 연구에서는 창의적 인문사회 리더의 핵심 구인으로 창의적 문제해결, 공동체, 리더십을 규정하였다. 또한 합리적 사고력에 기반한 지식의 연결과 리더십에 기반한 인간의 연결을 창의적 인문사회 리더 교육 프로그램의 핵심 전략으로 설정하고 이를 위해 고차원적 사고력 함양을 위한 연결 기반의 통합적 접근, 삶의 주체로서 보편적 가치에 기반한 리더십 함양을 제안하였다. 논리적 사고와 창의적 사고를 함양시킬 수 있는 대주제 중심으로 ‘나, 우리, 자연, 사회, 지구촌’을 창의적 인문사회 교육 프로그램의 기본 범주로 선정하고, 창의적 인문사회 리더 교육의 내용 영역을 조직하여 학교 현장에서 활용 가능한 활동지 원형을 제시하였다. 본 연구는 초등학교에서 정규 교과교육의 벽을 넘어 통합적인 창의적 인문사회 리더 교육을 위한 이론적 토대를 제시하고, 이를 교재로 구체화하였다는 점에서 향후 관련 교육의 활성화와 저변 확대에 기여할 것으로 기대한다.The purpose of this study is to seek educational plans for fostering creative leaders trained in humanities and social sciences, and to develop educational programs based on these plans. To this end, the concept of leaders trained in humanities and social sciences was defined; goals for creative humanities and social science leadership education were set; and program development strategies were used to provide workbook development directions and program areas for fostering creative leaders trained in humanities and social sciences. Leaders trained in humanities and social sciences refers to leading figures who contribute to the community as well as being the main agent of their own life through humanities and social science education. Creative humanities and social science leadership education pursues the search for creative solutions to various problems that arise in the changing times and the rendering of education that can put these solutions into practice by self-motivated leaders of the community. This leadership education discourages education for only a few select learners and aims at education for all learners to stimulate and express their potential. In addition, it has a characteristic of in-depth education based on common education that connects various information and knowledge intervening in the life of the community beyond the boundaries of specific subject content. In this study, creative problem solving, community, and leadership were defined as the core constructs of leaders trained in humanities and social sciences. Also the connection of knowledge, based on rational thinking, and the connection of humans, based on leadership, were set as the core strategies of the creative humanities and social science leadership education program and for this purpose, the study proposes an integrated approach based on connection to cultivate higher order thinking ability and fostering leadership based on the universal value of personal integrity. The contents of the creative humanities and social science leadership education were organized around the main topics(I, We, Nature, Society and Global) that could trigger logical and creative thinking; and a prototype of an activity sheet that could be used in the school field was developed. This study is expected to contribute to the revitalization of creative humanities and social science leadership education in the future as it presents the theoretical foundation for integrated creative humanities and social science leadership education beyond the barriers of regular curriculum in elementary schools and embodied it as a textbook.