도덕적 판단 능력 향상에 중점을 두는 기존의 도덕교육과는 달리 도덕적 실천이 주목적인 성품교육에 적합한 이론을 찾기 위해 도덕성 관련 주요 이론 여섯 가지를 살펴보았다. 즉 전통적 이론, 인지 발달적 이론, 공동체주의적 이론, 구성주의적 이론, 사회 학습적 이론, 절충적 또는 통합적 이론의 특징과 장단점 그리고 성품교육에의 적용점을 살펴보았다. 그 결과 도덕적 실천을 강조하는 절충적 이론에 속하며 도덕성의 세 요소인 도덕적 인지, 도덕적 정서, 도덕적 행동에 대한 통합적 접근을 강조할 뿐 아니라 여러 도덕교육 이론의 장점을 종합적으로 수용하는 Lickona의 이론이 성품교육에 가장 적합한 이론이라는 것을 알 수 있었다. 이러한 Lickona의 이론을 기반으로 해서 성품교육을 진행하되 도덕교육에 관한 여러 이론의 장점을 성품교육에 활용할 필요가 있다. 그러나 Lickona의 이론에도 한계가 있으므로 도덕적 행동을 가능하게 하는 동기화에 대한 연구 등 도덕 심리학에 대한 최근의 연구결과들을 도입하여 보다 체계적인 이론 개발과 프로그램 개발에 힘쓸 필요가 있다.
Unlike the existing moral education, which focuses on improving moral judgment ability, in order to find a theory suitable for character education, which focuses on moral practice, six major theories related to morality were examined. In other words, the characteristics and strengths and weaknesses of the traditional theory, cognitive developmental theory, theory based on community, theory based on constructivism, theory based on social learning, eclectic or integrated theory, and their application to character education were examined. As a result, it belongs to an eclectic theory emphasizing moral practice, and Lickona's theory that comprehensively embraces the merits of several moral education theories as well as emphasizing an integrated approach to the three elements of morality: moral cognition, moral emotion, and moral behavior. It was found that it is the most appropriate theory for character education. It is necessary to conduct character education based on Lickona's theory, but utilize the merits of various theories on moral education in character education. However, since Lickona's theory has limitations, it is necessary to introduce recent research results on moral psychology, such as a study on the motivation that enables moral behavior, to develop a more systematic theory and program.