The purpose of this study is to investigate how different types of retrieval activities affect the deliberate learning of collocations that are more challenging compared to learning single words to EFL learners. Also, the study examined how the learners' L2 proficiency and L1 (in)congruity of the collocations mediate the results of learning. Thirty adult EFL learners were randomly assigned to a receptive, productive, or receptive-productive retrieval group to study 20 verb-noun collocations. The results found no significant difference between the treatment groups, including the interaction with L1 (in)congruity and the learners' L2 proficiency. However, the study found significant learning gains within each of the three retrieval groups. The productive and receptive-productive groups scored higher than the receptive group in all measures, which suggests meaningful implications for teaching collocations, emphasizing the effectiveness of using productive retrieval activities.
회상 활동은 기억을 증대시키기 위하여 어휘 학습에서 가장 많이 쓰이는 방법의 하나다. 본 연구의 목적은 서로 다른 회상 활동이 제2 언어 학습자에게 개별 어휘보다 더 어렵다고 알려진 연어의 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 또한, 이때 학습자의 능숙도와 연어의 모국어 번역과의 일치도가 매개적인 영향을 미치는지도 함께 보았다. 서른 명의 성인 학습자가 수용적, 표현적, 그리고 수용과 표현을 겸한 세 가지 종류의 회상 활동 그룹으로 나뉘어 20개의 동사-명사 어휘를 학습하였다. 연구 결과, 그룹 간에 있어서 학습 결과에는 차이가 없게 나타났으며, 또한 능숙도와 연어의 모국어 번역 일치도와의 상호작용도 발견되지 않았다. 하지만, 그룹 간에 차이가 없었던 것과는 달리 모든 그룹에서는 실험 처치 이전과 이후에 유의미한 학습 결과가 있었음이 나타났다. 흥미로운 것은 표현적 회상 그룹과 수용과 표현 회상을 겸한 그룹의 결과가 수용적 회상 활동만 한 그룹보다 더 높은 결과를 보였다. 본 연구는 회상 활동과 연관하여 연어 교수에 주는 시사점이 많을 것으로 기대된다.