The purpose of this study was to investigate whether frequency of words which has an effect on perception of words also played a role in recognition of phonetic consonants in words. In this study, we created pseudo-pronunciation words and used for the task of the experiment. A total of 36 participants were presented written words differentiated with the frequency of words (high & low), order of presentation (high frequency-low frequency order & low frequency-high frequency order), consonant pairs (r/l, p/f, b/v), and location of consonants (onset & medial). They were listened to the correct or pseud-pronunciation word and asked to respond to correct or incorrect. The results showed that participants recognized low frequency words more accurately when those were followed by high frequency words and high frequency words more accurately when those were followed by low frequency words. The recognition of consonants was also depended on consonant pairs and locations. The results showed that frequency of words interacted with order of presentation had an effect on recognition of phonetic consonants. Thus, this study suggests that further investigation whether order of learning is effective on English learning of perception and production of phonetic consonants.
본 연구는 단어의 지각에 영향을 미치는 요인 중 하나인 단어의 빈도가 단어 내의 자음 인지에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 실험을 위해 한 단어의 쌍으로 유사발음 자극을 사용하였다. 총 36명의 참가자들에게 단어의 빈도 (고빈도 & 저빈도), 빈도가 다른 단어의 제시 순서 (고빈도-저빈도 순서 & 저빈도-고빈도 순서), 자음 쌍의 종류 (r/l, p/f, b/v), 자음의 위치 (단어의 처음과 중간)에 따라 단어를 제시하였다. 원래의 단어 또는 유사 발음 단어를 들려주고 보여지는 단어와 같은지 또는 다른지 반응하도록 하였다. 실험 결과, 참가자들이 고빈도 단어 후 저빈도 단어를 수행한 경우 저빈도 단어의 자음을 더 잘 인지했고 저빈도 단어 후 고빈도 단어를 수행한 경우엔 고빈도 단어의 자음을 더 잘 인지했다. 또한 자음의 쌍과 자음의 위치에 따라서도 다른 결과가 나타났다. 이러한 결과는 단어 빈도뿐만 아니라 단어의 제시 순서가 자음 인지에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 따라서 자음 발음의 지각 및 생성과 관련된 영어 학습에서 학습 순서가 효과적인지 추후 연구할 필요가 필요함을 시사한다.