본 연구는 코로나19 시기에 교육청을 포함하여 광역기초자치단체 및 기초자치단체 수준에서 실천하고 있는 코로나 19에 대응한 취약계층 학생지원 실태를 조사, 분석하고자 하였다. 연구목적 달성을 위하여 설문조사를 실시하였으며, 총17개 교육청, 75개 자치단체가 조사에 참여하였다. 분석결과에 의하면, 지역사회 내에서는 기존의 교육복지지원 체제가 작동하면서 취약계층에 대한 다양한 항목과 방법으로 지원이 이루어졌으나 체계적인 지원 시스템을 갖춘 것은 아닌 것으로 나타났으며, 대상 중복 등 지원의 비효율성도 나타났다. 취약계층 지원 효율성을 높이고 시스템을 개선하기 위해 지역사회 내 공동지원단을 설치하고 대상자 발굴, 지원체계 마련, 모니터링 등의 지원방안이 필요함을 제언하였다.
The purpose of this study was to investigate and analyze the status of support for students from vulnerable groups in the situation of Corona 19, which is being practiced at the level of local governments and local governments, including the Local Office of Education, during the period of Corona 19. A survey was conducted to achieve the purpose of the study, and a total of 17 Local Offices of Education and 75 Local Governments participated in the survey. According to the results of the survey, in addition to the existing education and welfare support system, various targets and supports were provided within the community, and a systematic support system was not established. Accordingly, inefficiency of support such as overlapping of targets appeared. In order to improve such a system, it was suggested that a joint support group should be established in the local community, and support measures such as finding targets, preparing a support system, and monitoring are necessary.