이 연구는 코로나바이러스감염증-19 발생으로 인한 사회적 거리두기 기간 동안 대학생이 경험한 전화 상담에 대한 인식과 상담 성과요인을 탐색하는 것이 목적이다. 이를 위해 전화 상담을 받은 17명의 대학생이 작성한 상담 경험 보고서를 실용적 절충주의에 기초한 포괄적 분석 절차로 문서 분석을 실시하였다. 분석 결과, 1차 코딩에서 총 114개의 의미 있는 진술과 문장이 도출되었다. 2차 코딩에서는 1차 코딩에서의 의미 있는 진술과 문장 사이의 관계를 확인하고 연결하여 6개의 부주제를 도출하였다. 3차 코딩을 통해서 최종적으로 2개의 주제를 도출하였다. 대학생이 경험한 전화 상담의 인식은 ‘환경적 편안함’, ‘심리적 편안함’, ‘관계 형성의 어려움’으로 나타났다. 대학생이 경험한 전화 상담의 성과요인은 ‘상담의 기술’, ‘촉진적 역할’, ‘통찰적 역할’로 나타났다. 본 연구는 코로나 19로 인해 비대면 상담이 요구되는 상황에서 대학생이 경험한 전화 상담의 인식과 성과요인을 살펴보았다는 것에 의의가 있다. 결과를 바탕으로 비대면 전화 상담의 방향과 상담에 대한 함의 등이 제시되었다.
The purpose of this study is to investigate the perception of telephone counseling and the factors of counseling performance experienced by university students during the period of social distance caused by coronavirus infection-19. To this end, a document analysis was conducted with a comprehensive analysis based on practical eclecticism in the counseling experience report prepared by 17 college students who received telephone counseling. A total of 114 meaningful statements and sentences were derived as the results of the analysis in the first coding. The secondary coding identified and connected the relationship between meaningful statements and sentences in the first coding, and 6 sub-themes were derived. And final two themes were derived through the third coding. The perception of telephone counseling experienced by university students was ‘environmental comfort’, ‘psychological comfort’, and ‘difficulty in establishing relationships’. The outcome factors of telephone counseling experienced by university students were ‘counseling skills’, ‘facilitative role’, and ‘insightful role’. This study is significant that it examined the perception and outcome factors of telephone counseling experienced by university students in situations where non-face-to-face counseling is inevitable due to Coronavirus infection-19. Based on the results, a new direction of non-face-to-face telephone counseling and implications for counseling were suggested.