코로나19(COVID-19) 팬데믹 상황에서 감염병 확산 방지를 위해 전국민이 사회적 거리두기를 실시하였고, 대학을 비롯한 초·중·고등학교 비대면 강의가 지속되었다. 경제 침체, 취업 불안, 비대면 형식의 제한적인 관계 형성 등에 의해 개인의 사회적 고립감, 우울, 불안 및 분노감 등이 높아졌으며, 이에 따라 정신건강에 대한 전문적이고 체계적인 지원의 필요성이 학생상담 분야에서 강조되고 있다. 본 연구에서는 코로나19 상황에서 대학생의 심리건강 지원을 위하여 대학학생상담기관이 기존의 전통적인 방식인 대면상담을 넘어서, 어떠한 방식으로 상담을 운영하였으며, 그 결과는 어떠하였는지에 대해 대학학생상담기관의 실제 운영 사례를 중심으로 살펴보고자 한다. 분석 결과, 비대면으로 진행된 개인상담은 대면시에 비해서는 다소 낮지만 높은 만족도를 나타냈고, 비대면 방식으로 상담이 진행 됨에 따라 경험하는 어려움은 크지 않은 것으로 나타났다. 또한 거리두기가 해제되었을 때 상담받고 싶은 방식에 있어서는 대면상담에 대한 선호가 높았으며, 비대면으로 진행된 여러 프로그램들 중 대인관계 영역을 다루는 집단프로그램에 대한 만족도가 대면시에 비해 높게 나타났다. 본 결과를 토대로 코로나19 일상 시대(With COVID-19)의 재난 위기 상황에서 대학학생상담기관의 역할과 기능을 논하고, 비대면 방식 운영에 대한 평가와 상담의 방향성을 제시하고자 한다.
In the era of Covid-19, Korea conducted social distancing to prevent the spread of infectious diseases, and non-face-to-face lectures at elementary, middle, and high schools including universities continued. Due to the economic downturn, job insecurity, and the formation of limited non-face-to-face relationships, social isolation, depression, anxiety, and anger among individuals have increased, and the need for professional and systematic support for mental health is emphasized for student counseling. In this study, we focus on the actual case that how the college student counseling center to support the psychological health of college students in the Covid-19 operated counseling beyond the traditional face-to-face counseling and the counseling results. According to the analysis, non-face-to-face personal counseling showed somewhat lower but higher satisfaction than face-to-face counseling. Furthermore, the challenges of non-face-to-face counseling experiences have not been significant. In addition, face-to-face counseling is preferred when the social distancing situation is lifted. Among the many non-face-to-face programs, satisfaction with group counseling dealing with interpersonal relationships was higher than in face-to-face situations. Based on the results, the role and function of college student counseling centers in the face of the disaster crisis in the daily era of Covid-19 were discussed, and the direction of counseling and the evaluation on non-face-to-face operation were presented.