본 연구는 대학생들의 역기능적 완벽주의와 불안의 관계에서 자기자비와 실패내성의 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 대학생 341명을 대상으로 다차원적 완벽주의척도(FMPS), 한국판 자기자비 척도, 성인용 실패내성 척도, 상태-불안 척도로 설문을 실시하였으며, SPSS PROCESS macro를 통해 매개효과를 검증하였다. 분석 결과, 역기능적 완벽주의는 불안에 정적 상관을, 자기자비와 실패내성에는 부적 상관을 보였으며, 자기자비는 불안과 부적 상관을, 실패내성은 불안과 부적 상관을 나타냈다. 이와 함께 역기능적 완벽주의가 불안에 미치는 영향에서 자기자비와 실패내성의 매개효과가 통계적으로 유의하였다. 이에 따라 본 연구를 통해 역기능적 완벽주의 성향을 가진 대학생들에게 자기자비와 실패내성을 향상시키는 것은 불안을 낮추며 그로 인한 심리적 고통을 경감시키는데 도움이 되는 강력한 변인임을 알 수 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구의 제한점 및 추후 연구를 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study was to examine mediation effect of self-compassion and Failure-tolerance on the relationship between dysfunctional perfectionism and anxiety in college students. The data was collected from 341 undergraduate students, using various measurement including First multidimensional perfectionism scale(FMPS), Korean version Self-compassion scale(K-SCS), Failure-tolerance scale and State-Trait Anxiety Inventory scale(STAI). In order to analyze the data, SPSS PROCESS macro program was used to confirm correlations between variables and the mediating effects. The results of the research are as follows; first, dysfunctional perfectionism showed a positive correlation with anxiety whereas negative correlation with self-compassion and failure-tolerance. Self-compassion showed a negative correlation with anxiety. Also failure-tolerance showed a negative correlation with anxiety. Second, Self-compassion and Failure-tolerance were significant as mediators in the relationship between dysfunctional perfectionism and anxiety. Therefore, this study found that improving self-compassion and failure-tolerance of college students with dysfunctional perfectionism tendencies could be a effective variable that helps to reduce anxiety and relieve psychological pain. Based on the results of the study, we discussed implications and limitations of this study as well as suggestions for future research.