청년 실업률이 갈수록 높아지는 가운데 여러 산업 분야에서 인력부족과 구인난이 증가하고 있다. 이러한 인력 수급 불균형은 사회적 인력 양성이 일정 부분 실패한 것을 나타낸다. 기존 3D 업종은 물론이거니와 신생 업종의 인력 수요에 대학이 부응하지 못한 지 오래 되었고, 대학생들은 대체로 공무원, 공기업을 선호하는 고루한 취업 동향을 유지하고 있다. 그 주된 원인은, 대학이 사회 및 기술 변천과 기업 여건 변화에 적응할 수 있는 인적성 교육을 제공하지 못한 점에서 찾을 수 있다. 대학생은 입사지원 무렵에나 기업의 인적성검사 교육을 본격적으로 받는 것이 보통이다. 이처럼 적절한 인적성 교육 없이 전공 중심 수업만 받아왔다고 해도 과언이 아니다. 따라서 본고에서는 선행연구에서 주목해온 경제 여건 등 외적 변인에서 벗어나 대학생의 취업 향상 요인을 내적 측면에서 탐색하였다. 개별 기업과 직종에서 요구되는 다양한 적성 개발에 적합한 인성을 키워주는 교육방안을, 경직된 대학교육과 상이한 기업의 인성검사를 중심으로 제시하였다.
With the youth unemployment rate increasing, the shortage of manpower is increasing in various industries. This unbalanced manpower supply and demand indicates that fostering social manpower is somewhat failing. It has been a long time since universities were able to meet the manpower demands of the existing 3D industry as well as the emerging industries, and university students generally maintain the old job trends, preferring public corporations and officials. The main reason can be found in that universities not providing personality & aptitude education to adapt to changes in society and technology and changes in business conditions. It is common for university students to take the education for personality & aptitude test in earnest at the time of application for employment. It is no exaggeration to say that only major-centered classes have been received without such appropriate personality & aptitude education. Therefore, in this paper, the employment improvement factor of university students was explored in terms of internal aspects, free from external variables such as economic conditions, which have been noted in prior studies. An education plan that fosters personality suitable for various aptitude development required by each company and occupation was suggested, focusing on rigid university education and other personality tests at the stage of corporate recruitment.