이 연구는 특수교육 통합교과의 교수·학습 및 평가의 구체적 방향과 방법을 모색하기 위해 통합교과 수업 경험이 있는 초등 특수교사를 대상으로 그들이 인식하는 통합교과 교육과정과 수업, 실제로 교사들이 사용하는 교수·학습 및 평가의 양상을 파악하는데 목적이 있다. 이를 위해 특수교육 통합교과 수업 경험이 있는 8명의 초등 특수교사를 대상으로 통합교과 교육과정과 수업의 특징을 어떻게 이해하고 있고, 통합교과 수업에서 실제로 사용하고 있는 교수·학습 및 평가 양상은 어떠한가를 파악하기 위해 초점 집단 면담을 실시하였다. 연구 결과, 삶을 기반으로 한 총체적이고 통합적인 교과, 주제 중심의 교수·학습, 학생 활동 중심의 교수·학습, 학생의 성공적 학습이 용이한 교과, 학생 수행 중심의 질적 평가, 교사 변인의 영향이 큰 교과 등 6개의 대주제와 18개의 상위 범주 주제가 제시되었다. 마지막으로, 연구 결과를 바탕으로 생활 주제의 타당도를 확보하기 위한 방안 모색, 주제 활동 중심의 수업을 위한 교수·학습 방법 확립, 학생이 성공하는 수업과 평가 방안의 구안, 학생의 성장을 담은 질적 과정 중심 평가 방안의 탐색 방안 등에 관해 논의하고 결론을 제시하였다.
The purpose of this study is to identify the integrated subject and instruction perceived and the aspects of teaching, learning and evaluation used by elementary special teachers who have taught in integrated subject. For this purpose, the focus group interview was conducted to understand how the characteristics of integrated curriculum and class are understood by 8 elementary special teachers who have experience in integrated subject instruction of special education, and what are the aspects of teaching, learning and evaluation actually used in integrated subject. As a result of the study, six major themes and 18 upper category themes were presented, including a comprehensive and integrated subject based on life, Themes-based teaching and learning, student activity-based teaching and learning, subject that facilitates successful learning of students, qualitative process-centered evaluation of student growth. Finally, based on the results of the study, the study discussed and concluded the ways to increase the validity of the life theme, the establishment of teaching and learning methods for the theme activity-based instruction, the ways for the successful instruction and evaluations of students, and the ways for the qualitative process-oriented evaluation methods that include the growth of students.