본 연구에서는 대학생들을 대상으로 ‘학습된 무기력 완화 온라인 자기관리 프로그램’ 참여 경험을 살펴보았으며, 이를 위해 개념도 연구방법(concept mapping method)을 사용하였다. 연구를 위해, 온라인 프로그램에 자발적으로 참여한 17명의 대학생들의 인터뷰 자료를 분석하였으며, 최종적으로 62개의 진술문(statements)을 도출하였다. 다차원 분석 결과 진술문들의 분포를 2차원으로 설명하는 것이 가장 적절한 것으로 나타났으며, x축(현재-과거에의 집중), y축(개별적인 활동-집단 활동에 대한 욕구)을 기준으로 진술문들이 분포됨을 알 수 있었다. 또한 위계적 군집분석과 K-means 군집분석을 통한 2단계 군집분석결과, 무기력 완화 프로그램에 대한 지각을 총 6개의 군집(군집 1 = 온라인 자기관리 프로그램의 편의성과 활동에 대한 만족, 군집 2 = 내려놓음을 통한 배움과 변화에 대한 기대, 군집 3 = 온라인 자기관리 프로그램의 한계와 아쉬움, 군집 4 = 무기력한 감정의 원인과 자신에 대한 이해, 군집 5 = 상호작용에 대한 욕구와 참여 동기 유지의 어려움, 군집 6 = 문제를 보는 새로운 관점의 획득과 실천)으로 분류할 수 있었다. 위 결과를 바탕으로 코로나-19와 같은 감염병이 확산되는 상황에서 무기력 완화 자기관리 프로그램이 비대면 온라인 상담 프로그램에 줄 수 있는 함의를 논하였다.
This study examined the perceptions of college students' experience of participating in online learned helplessness relief programs. In this study, a concept mapping method was used. Interview data of 17 college students who voluntarily participated in the online helplessness alleviation program were analyzed, and finally 62 statements were drawn. As a result of examining the distribution of statements through multidimensional analysis, the dimension of each statement was found to be the most appropriate in two dimensions, and the statements are distributed based on the x-axis (concentration on the present-past) and y-axis (individual activity-the desire for group activity). In addition, as a result of the second-stage cluster analysis through hierarchical cluster analysis and K-means cluster analysis, the perception of the lethargic mitigation program was determined in 6 clusters (cluster 1 = satisfaction with the convenience and activity of online self-management programs, cluster 2 = expectations for learning and change through lay down, cluster 3 = limitations and regrets of online self-management programs, cluster 4 = understanding of self, and the cause of helpless feelings, cluster 5 = difficulty in maintaining desire for interaction and motivation to participate, cluster 6 = acquisition of a new perspective on the problem and actual practice). Based on the above results, we discussed the implications that the helplessness relief program can give to the non-face-to-face online counseling program in the covid-19 pandemic situation.