본 연구의 목적은 Satir 성장모델 기반 일치성 향상프로그램을 통해 자기 불일치로 갈등을 경험하는 대학생 이성커플의 일치성에 대한 변화 경험을 파악하는 것이다. 연구방법은 프로그램 진행 과정의 자료를 수집하여 질적연구방법인 반복적 비교분석법(constant comparison method)으로 분석하였다. 분석 결과는 ‘불일치한 자신의 마음과 행동을 자각함’, ‘부정 정서 표현 경험을 통해 가지고 있던 오해가 풀림’, ‘타인의 말에 갇혀 있던 자신을 재발견’, ‘여전히 비일치적인 태도가 자기 내면에 있음을 확인함’, ‘새로운 도전을 통해 일치적 표현을 선택함’으로 드러났다. 본 연구의 의의는 자기 불일치로 갈등하는 대학생 이성커플의 개인, 관계, 원가족 역동의 측면에서 일치성을 이루도록 하였다는 점이다. 본 연구를 통해 축적된 결과는 상담장면에서 자기 불일치로 갈등하는 대학생 이성커플을 위한 개입방안을 모색하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to understand the change experience of congruence among college students of romantic couples who experience conflict due to self-discord through the Satir growth model-based congruence improvement program. As for the research method, data of the program progress was collected and analyzed by the constant comparison method, which is a qualitative research method. The results of the analysis were revealed as follows; ‘aware of one's incongruent thoughts and actions’, ‘dissolving misunderstandings through experiences of expressing negative emotions’, ‘rediscovering oneself trapped in other people's words’, ‘Confirming that inconsistent attitudes are still within oneself’ and ‘Choose a congruent expression through a new challenge’. This study is significant in that it was constructed to achieve congruence through the experience of the congruence improvement program in terms of the dynamics of individual, relationship, and family of romantic college couples who struggle with self-discord. The study results can be used as basic data to find an intervention plan for resolving conflicts between college students and romantic couples in the counseling scene.