양상의 문제는 고대로부터 지금까지도 수많은 혼란과 모호함을 빚고 있다. 이는 피상적, 단면적, 표면적 시각들 때문이다. 동사의 형태론적 굴절로 바라보는 시각이 피상적이고, 말하는 방법(mode of speaking)으로만 바라본 시각이 단면적이고, 작용을 무시하고 결과적 현상만을 바라본 것이 표면적이다.
따라서 우리는 양상을 전면적이고, 일반적이고, 심층적으로 바라볼 수 있어야 한다. 그러기 위해서 우리는 세계와 인식과 언어의 삼계를 연결하고, 사물의 층위와 사태의 층위와 초사태의 층위를 통합하고, 현상과 작용을 통합할 필요가 있다. 그리고, 여러 시각들을 아우를 수 있어야 하며 비치는 것이 그대로 존재한다고 믿는 표상주의의 영향으로부터 벗어날 수 있어야 한다.
그리고 근본적으로 언어는 단어나 문장으로 나타나는 독립된 기호들의 체계가 아니라 우리들의 삶과 세계 속에서 쓰이는 것으로 맥락과 틀을 갖고 상호작용 속에 나타난다는 것을 볼 수 있어야 한다. 그리하여 막연히 관찰의 대상으로서만 언어를 바라보지 말고 행위를 중심으로 세계를 구성하는 일이 긴요하다. 행위를 중심으로, 행위를 기반으로 양상들을 연역해낼 수 있어야 양상에 대한 통합된, 그리고 적절한 시각을 얻을 수 있다.
From the ancient grammarians to the current linguists the views on the mode have been vague, superficial, fragmentary, one-sided, and confusing. We need to develop the appropriate, integral views on the modal phenomena.
First, I propose we describe the modal phenomena integrating the three worlds: the world, the thought world, and the linguistic world. The three worlds are connected through representation: the thought world represents the world, and the linguistic world represents the world that is represented by the thought world. The three worlds can be equivalent through representation, for the representation makes the representer and the represented equivalent.
Second, we must integrate the levels of analysis: the level of the things, the level of the state of affairs, and the upper levels. Thus we can achieve the generality of the term ‘mode’. The property of a thing, and the mode of a state of affairs and the system property of a system can be dealt univocally.
Third, we must use all the available resources. We must take into consideration not only the observed things, but also the observer, the scope, the context and so on. Only with integrating these things we can achieve a deeper level analysis of the phenomena. And I propose that we treat the mode in the way as how the state appears to the observer as well as the way how the state works upon the experiencer.
Fourth, we must put the action at the center of all the things, or let the action define all the others surrounding it, including, of course, the mode. The action sets the goal, the process, the available sources, what it needs, what it views, and judges, and evaluates. The mode has its position in what it views, judges, or evaluates. My current article “The Preliminary Discussions for Constructing a New Category Theory”(Lee, H. C. 2020) argues that we can view the world most appropriately when we put action at the center, or the basis of all the things. Thus the mode is defined: it is the way how the world appears to the observer or how the world works upon the experiencer. And the world changes as the actor acts upon it, and the mode changes itself accordingly.