이 연구는 지난 반세기 이상 홍동 지역공동체로 호명되어 온 풀무공동체를 통시적으로 조망하면서 지역공동체의 존재론적 공동성을 포착하고자 했다. 본문의 첫 번째 장에서는 풀무공동체와 불가분의 관계를 맺는 풀무학교 설립에 관한 내용을 분석한다. 풀무학교가 좁게는 풀무공동체로 호명되는 만큼 풀무학교가 존재론적 공동성의 기획에 어떤 위치와 의미를 지니는지 살펴본다. 두 번째 장에서는 풀무공동체의 존재론적 공동성에 깃들어 있는 비-동질성과 대립적 양상을 분석한다. 공동성은 결코 동일성, 동질성, 내부성으로 수렴되지 않고 끊임없이 이질성과 타자성에 직면할 수밖에 없음을 도출한다. 세 번째 장에서는 잠재적 공동성이 코뮨주의 기획으로 현행화되면서 폐쇄성을 드러내거나, 혹은 복수의 이질적 타자들이 저마다의 공동체를 상상하며 차이의 경합을 벌일 때 도래할 풀무공동체를 향해 새로운 공동성과 공동체를 모색하는 양상을 고찰한다. 존재론적 공동성의 관점에서 홍동의 풀무공동체는 완결되고 확정된 상태로 자리잡은 적이 없었으며 단지 도래하는 공동체일 뿐이다.
This research aims to capture the ontological communality of a local community by thoroughly exemplifying the Poolmoo community, which has been the name of a lasting local community in Hongdong, South Chungcheong Province of the Republic of Korea for over half of the century. The first section begins with the analysis of the establishment of the Poolmoo school, which is indispensable to the Poolmoo community. The Poolmoo school is regarded as the Poolmoo community itself in a sense, therefore the focus is placed on the school institution that bears certain roles and meanings to the pedigree of the ontological communality. In the second section, the study investigates the contrasting features and heterogeneities that are displayed in the Poolmoo community. It reveals that communality does not end up as the convergence of sameness, homogeneity, and internality, yet continues to face otherness and heterogeneity. The third section provides the insight to seek new communality and community for the Poolmoo community, as the scenario of underlying communality develops into the communistic planning-in-action that exhibits seclusion or draws the competition between heterogenic players who imagine about their own perfect picture of community. In the aspect of an ontological communality, Poolmoo Community in Hongdong has never reached the complete or integral state, but it was rather the introduction of another community concept.