이 글은 경성제국대학 일본인 출신자가 1945년 일본제국의 패망으로 인해 본국으로 귀환한 후 경성제대의 경험과 기억을 집단적 구성물로 구축하는 과정을 검토하고 그 논리를 밝히는 것을 목적으로 한다.
경성제대는 1924년 설립된 제국대학으로서 1945년 폐교할 때까지 조선에 관한 식민지적 지식을 생산하는 최상위 엘리트 집단이었다. 경성제대 일본인 교수진과 출신자들은 귀환 후 동창회를 결성하고 경성제대의 위상을 ‘조선의 근대적 고등교육기관’으로 재조정하는 한편 새로운 한일관계의 가교를 자처했다. 또한 ‘대륙탐사’와 ‘내선공학’을 식민지적 지배구조와 별개인 경성제대의 독특한 학술 활동이자 학풍으로 의미화하고 그 ‘정신’을 계승하고자 했다. 경성제대의 ‘정신’, 즉 ‘성대적인 것’은 경성제대에 대한 식민지적 비판으로부터 그들 자신의 경험을 내부자적 관점으로 보호한다. 그러나 경성제대의 식민주의를 둘러싼 역사적 비판을 외부자적 관점으로 밀어내고 식민지적 타자인 조선인의 관점을 회피하는 것은 ‘내선공학’과 그에 기반한 ‘대륙탐사’를 역사적으로 논할 수 없게 만든다.
결국, 경성제대 동창회는 ‘히키아케의 상처’라는 전후 일본의 피해자적 관점과 구제고교의 “악동문화”라는 ‘내지’의 자유주의적 관점에서 ‘성대적인 것’을 표상한다. 경성제대 동창회는 타자를 성찰하는 역사적 논리를 찾는 대신에 과거를 무시간의 영역에서 상상적으로 재구축하는 일본적인 이야기 세계에 자신을 숨기고 식민지 조선을 대면할 기회를 스스로 놓아버렸다.
This article reveals the colonial logic of repatriates from colonial Korea by examining the process of reconstructing the experience and memories of the KeijōImperial University after 1945.
KeijōImperial University was established in colonial Korea in 1924 and until its closure in 1945, it had the status of an elite institution that produced knowledge systems about colonial Korea. After returning home, the Japanese faculty and graduates of KeijōImperial University formed an alumni association and established the status of KeijōImperial University as the modern institution of higher education in colonial Korea, taking the role of a bridge between Korea and Japan. In addition, “Continental Exploration” and “Japan and Korea as one” are phrases which became part of the narrative discourse of KeijōImperial University, which could not be experienced at the Imperial University of Japan. Through this narrative discourse, the graduates and faculty members defended their own experience from colonialist criticism, and this implies an insider’s perspective. However, if they had placed the historical perspectives about the colonialism of KeijōImperial University in an outsider’s perspective, it would mean abandoning the point of contact between Korea and Japan, which was the ideal that they pursued.
In the end, the alumni represented KeijōImperial University as a monument containing Japan’s postwar view of itself as a victim, “the wound of Hikiage (引揚げ),” and also containing the liberal notion of “the College Culture of Imperial Japan”. Instead of searching for the historical logic of colonial others, they hid themselves in the Japanese notion which reconstructs the past in the imagined timeless realm, and causing them to lose the opportunity to face colonial Korea.