This study aims to investigate the factors influencing student engagement in online learning at offline universities, the perceptions of students regarding fundamental factors (e.g. the organization of a PPT, the statements of instructors, or the presence types of instructors), and the factors for interactions between students and instructors. The participants were seventeen students from two classes taught by the author.
Data collection was performed with eight open-ended questions via e-mail, and the answers were then qualitatively analyzed. According to the results, ‘time flexibility’ was revealed as the most important factor in encouraging students to engage in online learning. Contradictorily, it was also revealed to be the factor that most demotivated students in online learning engagement. In addition, students highlighted ‘famous sayings’ stated by the instructor, followed by ‘creating rapport with the students’ as important factors. In regard to the organization of PPTs and the presence types of instructors on screen, the results revealed that these factors were also related to the student engagement. Finally, a ‘group chatting room’ was determined to be the preferred medium for interaction between students and instructors. This current study has two limitations: a small sample size and an unbalanced ratio of male and female participants. However, the results may still prove helpful to instructors in online course management. In particular, this study highlighted factors important to increasing engagement of students at offline universities.
이 연구는 일반 오프라인 대학교에 재학 중인 학생들이 온라인 강의에 참여할 때 학생들의 수업에 영향을 주는 요소를 탐색하고 PPT의 구성, 교수자의 발언, 화면상에서 교수자의 출연형태와 같은 근본적인 요소들에 대한 학생들의 인식, 그리고 학생과 교수자 간의 상호작용을 위한 요소들을 탐색해보고자 하였다. 대상은 연구자가 지도하였던 두 개 강좌에서 17명의 학생들이 참여하였다. 연구 도구는 8개의 개방형 질문을 사용하였으며, 데이터 수집은 이메일을 통하여 실시되었다. 데이터 분석은 연구자와 다른 선생님(영어교육전공 석사)의 협조로 질적 분석을 실시하였다. 결과에 의하면 ‘시간 유연성’이 학생들이 온라인 수업을 참여하는데 가장 중요한 요소로 밝혀졌다. 모순된 점은 이 요소가 학생들이 수업 참여하는데 가장 의욕을 잃게 하는 요소이기도 한 것으로 드러났다. 또한, 학생들은 교수자가 참여 독려를 위해 언급한 말 중에서 명언에 가장 흥미를 보였으며 다음이 유대감 형성을 언급하였다. PPT의 구성과 화면에 교수자 출연 형태도 학생들의 수업 참여에 영향을 주는 요소들로 밝혀졌다. 마지막으로 단체 톡 방이 학생들이 교수자와의 상호작용에 가장 중요한 요소인 것으로 생각하고 있음을 나타냈다. 현 연구는 작은 규모의 대상자와 남녀 비율의 불균형이라는 제한점이 있다. 하지만 일반 오프라인 대학에서 학생들의 온라인 수업 참여율을 높이는데 중요한 요소들을 밝혀냈다는 것에 의의가 있다.