본 연구는 청소년상담 수퍼바이저의 발달과정 구조 분석을 통해 청소년상담 수퍼바이저 숙련과정의 실제이론을 개발하는 목적으로, 근거이론 연구방법을 적용하였다. 연구 참여자는 청소년상담을 하면서 수퍼바이저로 활동하고 있는 상담자 18명을 선정하여 심층면접 하였다. 자료 분석 결과, 개방코딩에서 103개의 개념, 37개의 하위범주, 15개의 범주가 도출되었고, 청소년상담 수퍼바이저의 발달과정을 반영하는 이론적 모형이 도출되었다. 참여자들은 ‘초보상담자 학습기’, ‘청소년상담 입문기’, ‘초기 청소년상담 수퍼바이저 연습기’, ‘중기 청소년상담 수퍼바이저 경험 축적기’, ‘청소년상담 수퍼바이저 안정기’, ‘청소년상담 수퍼바이저 정체기’, ‘숙련 청소년상담 수퍼바이저 인식기’의 7단계로 숙련되어 가는 것을 확인할 수 있었다. 최종적으로 ‘청소년상담 분야의 이해와 수용을 통해 청소년상담 수퍼바이저로 숙련되어 감’이라는 핵심범주로 연구과제가 축약되었다. 참여자들은 숙련된 뒤에도 지속적으로 인간적 성장과 자기관리, 변화되는 청소년 환경 이해를 위한 학습 등 지속적인 노력을 기울이며 발달하는 것으로 나타났다. 이를 토대로 청소년상담 수퍼바이저의 발달과정에 대한 시사점과 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
In this research, the grounded theory research method was applied with the purpose of developing practical theories of the youth counseling supervisor proficiency process through structural analysis of the adolescent counseling supervisor developmental process. 18 counselors who were carrying out adolescent counseling while working as supervisors were selected as research objects and in-depth interviews were conducted. As a result of data analysis, 103 concepts, 37 subcategories, and 15 categories were derived from open coding, and a theoretical model reflecting the developmental process of the adolescent counseling supervisor was derived. Participants were found to become proficient in seven stages: 'Beginner counselor learning stage', 'Introductory adolescent counseling stage', 'Early adolescent counseling supervisor practice stage', Mid-term adolescent counseling supervisor experience accumulation stage', 'Adolescent counseling supervisor stabilization stage’, ‘Adolescent counseling supervisor stagnation stage’, ‘Experienced adolescent counseling supervisor perspective stage’. Lastly, the research project can be abbreviated to the core category of ‘Becoming skilled as an adolescent counseling supervisor through the understanding and acceptance of the adolescent counseling field’. It was found that even after they became skilled, the participants continued to develop by making continuous efforts in human growth, self-management, and learning to understand the changing environment of adolescents. Based on this, implications on the developmental process of adolescent counseling supervisors and suggestions for follow-up studies were discussed.