본 연구는 장애인평생학습 프로그램에 참여한 장애인 학습자를 대상으로 평생학습 프로그램에의 참여 동기, 운영에 대한 만족도, 그리고 어려움과 지원요구를 분석하여 효과적인 평생학습 프로그램 개발을 위한 기초 자료로 마련하고자 실시되었다. 경기도 K시에서 운영한 61개 프로그램에 참여한 당사자 및 가족 126명을 대상으로 설문조사를 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애인 평생학습 프로그램은 발달장애 성인을 위한 프로그램으로 편중되어 있었다. 둘째, 장애인 학습자가 평생학습 프로그램에 참여하는 과정에서, 장애 특성을 고려한 편의시설이나 지원이 충분하게 제공되지 못하였다. 그리고 편의제공에 대한 지원의 유형이나 정도, 그리고 범위는 평생학습 프로그램을 운영하는 주체의 역량에 따라 상이하였다. 셋째, 학습자는 자신이 참여한 프로그램 운영에 대한 적절성과 참여 만족도를 높게 평가하였으나 프로그램이 연속적으로 지원되지 못하고 일회성으로 운영되었다고 평가하였다. 이와 같은 연구결과에 대해 논의하고, 이 연구의 제한점과 후속 연구에 대한 제언을 하였다.
This study examines the lifelong learning city operation project for the disabled This study aims to provide basic data for the development of effective lifelong learning programs by analyzing the motivation for participation in lifelong learning programs, satisfaction with operation, difficulties and support needs for disabled learners. This study surveyed 126 people with disabilities and their families who participated in 61 lifelong learning programs for the disabled operated by G-city, Gyeonggi-do. The research results are as follows.: First, The lifelong learning program for the disabled was concentrated as a program for adults with developmental disabilities. Second, in the process of disabled learners participating in lifelong learning programs, sufficient convenience facilities or support considering disability characteristics were not provided. In addition, the type, degree, and scope of support for convenience provision differed according to the competency of the subject who runs the lifelong learning program. Third, learners highly evaluated the appropriateness and satisfaction with participation in the operation of the program they participated in, but evaluated that the program was not continuously supported and operated on a one-time basis. Based on these research results, the discussion was made, and the limitations of this study and suggestions for follow-up studies were made.