Shared book reading is an ideal channel for developing children’s vocabulary and assuring their future academic success. However, relatively little is known about how Korean-speaking mothers interact with their children when reading English-language books at home. In response, the current study aimed to investigate the effects of a home-based intervention involving dialogic reading (Whitehurst et al., 1988) on mother–child dyads’ shared English-language book reading. In the study, 18 Korean-speaking mothers and their 5 up to 7-year-old children shared two English-language picture books, and in between, there was an online pre-recorded video intervention. Afterward, the mothers’ speech was coded into sentence units and divided into 13 types of communication behaviors and 5 types of questions, followed by being transcribed verbatim into Child Language Data Exchange System (CHILDES) and analyzed in jamovi. Regarding the communication behaviors, the results revealed that simple questions, directives, repetition, feedback, and translation had large intervention effects; evaluation, follow-up, description, and labeling had moderate effects; and beginning and wrap-up had a small effect. As for the types of questions, recall and distancing prompts achieved significant intervention effects, whereas open-ended prompts had no effects whatsoever. Considering those results, this paper discusses some pedagogical implications of shared book reading for Korean-speaking mothers.
함께 책 읽기는 아이들의 어휘와 학업 성공을 보장하는 이상적인 통로이나 한국 어머니들이 각 가정에서 자녀들에게 영어책을 읽어줄 때 자녀들과 어떻게 상호작용하는지는 활발하게 연구되지 않았다. 따라서 본 연구에서는 가정을 기반으로 하여 상호적 읽기 (Whitehurst et al., 1988)의 중재효과를 조사하였다. 18쌍의 한국어를 모국어로 사용하는 어머니들과 그들의 5-7세 자녀들이 영어 동화책 2권을 함께 읽었고, 그 중간에 사전 녹화된 상호적 읽기 프로그램 비디오 중재가 있었다. 어머니들의 발화를 13가지 의사소통과 5가지 질문유형으로 문장단위로 코딩하였고, CHILDES와 jamovi프로그램을 사용하였다. 중재 후, 13가지 의사소통 유형에서는 단순질문, 지시, 반복, 피드백, 번역에 큰 중재 효과가 있었고, 평가, 따라가기, 묘사 및 명명하기는 중간 수준의 중재 효과가 있었고, 시작 및 마무리 발화유형에는 작은 중재 효과가 있었다. 5가지 질문 유형에서는 회상하기 및 거리두기 유형에 중간 이상의 중재 효과가 있었던 반면 개방형 질문에는 중재효과가 나타나지 않았다. 연구결과를 바탕으로 한국 어머니들을 위한 영어책 함께 책 읽기에 대한 교육적 함의를 시사한다.