This present study was intended to examine the research trends in English for Specific Purposes (ESP) in South Korea and to provide directions for the future research. In particular, the accumulating ESP research has raised some crucial questions about its pedagogical needs and pedagogical implications, recognizing the significance of creating enriching synergy between research and practice. For more practicable and enforceable ESP research, expounding on the pedagogical needs driving the research and how the concrete results can generate specific pedagogical implications that satisfy the needs is urgently needed. Therefore, this paper overviews 80 domestic ESP research articles (RAs) published between 2000 and 2020 and available on Research Information Sharing Service (RISS) and uncovers several patterns of describing the pedagogical needs and implications in these articles through grounded theory analysis. The findings reveal that pedagogical needs are often described with insufficient explanations or rarely described only with author’s claims. When offering pedagogical implications, these studies often rarely describe them in a clear manner with general principles or they are not driven by concrete pedagogical needs or contexts. While presenting current status of domestic ESP research, this study suggests that ESP researchers should take account of the pedagogical situatedness and the expected applicability of ones’ ESP research in a concrete manner. This study will thus provide useful insights that could encourage mutually constitutive ESP practice.
본 연구는 한국에서의 특수 목적 영어에 관한 연구 동향을 검토하고 추후 연구에 대한 방향성을 제시하기 위해 시행되었다. 특히, 연구와 실제의 연관성을 높이는 것에 대한 중요성을 인식하면서, 지금까지의 특수 목적 관련 연구들이 교육적 필요와 시사점을 잘 제시하고 있는지에 대한 의문점이 제기되어왔다. 보다 실제 적용 가능한 특수 목적 관련 연구를 위해, 연구를 시작하게 된 교육적 필요와 이 연구에서 어떻게 구체적인 결과들이 교육적 필요에 대한 특정 교육적 시사점을 끌어내고 있는지를 살펴보는 것이 필요하다. 따라서, 본 연구는 2000년에서 2020년까지 RISS에서 검색된 국내 80개의 ESP 논문에서 어떻게 교육적 필요와 시사점을 제시하고 있는지를 근거 이론 분석을 통해 살펴보았다. 연구 결과, 많은 논문들이 교육적 필요에 대해 충분하게 설명하지 못하거나, 저자의 주장만을 가지고 설명하였다. 또한 많은 논문들은 일반적인 교육적 원리만을 제시하여 명확하게 교육적 시사점을 제시하지 않거나 명확하게 제시하더라도 구체적인 교육적 필요나 교육적 상황을 끌어와 설명하지 못했다. 본 연구는 국내 ESP 연구의 동향을 제시하면서, ESP 연구자들이 교육적 상황과 기대되는 교육적 적용에 대해 보다 구체적으로 설명할 필요가 있다는 것을 보여준다. 따라서 본 연구는 특수 목적 영어 연구가 보다 상호적으로 잘 구성된 실제로 연결되어야 한다는 시사점을 준다.