As a qualitative case study, the aim of this study is twofold. The first is to evaluate the current English for Medical Purposes (EMP) classroom teaching and learning designed for undergraduate students in a healthcare college. This study also explores the needs for future EMP programs by focusing on the perceptions of different stakeholders (students, instructors, and domain experts). A total of 30 students with different healthcare majors attended an online two-week intensive EMP course taught by six instructors (three native speakers from the UK and three Koreans). The students responded to the pre- and post-program questionnaires, while the instructors only participated in the post-program survey. In addition to the student and English instructor surveys, semi-structured interviews with two domain experts were conducted to elicit their views on EMP teaching and learning. Results from the qualitative analysis of surveys and interviews showed that the three stakeholder groups shared similar perspectives on the current and future EMP teaching and learning practices. These included the need for authentic, real-life educational contents and materials that address healthcare professionals’ needs and the preference for instructors with medical knowledge or working experience. At the same time, however, they respectively addressed slightly different needs for the educational contents, instructors, and teaching/learning environment in terms of the medium of instruction, online/blended mode of instruction, and course duration. This finding implies that stakeholder collaboration is critical in tailoring EMP programs for future healthcare professionals. The findings also provide implications for EMP curriculum development and implementation.
이 연구의 목적은 의료, 보건 전공 대학생들을 위한 특수 목적 영어 프로그램에 대한 인식과 수요를 분석하는 것이다. 특히, Baek et al. (2015)의 교수-학습 모형 중 교육내용, 교수자, 교육 환경 측면을 살펴보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 감안하여 본 연구에서는 우선 보건 전문 대학교에서 현재 운영 중인 영어 프로그램의 수업과 학습을 평가하였다. 이후 새로이 설계된 특수 목적 영어 프로그램에 참여한 학생 30명, 교수자 6명, 의료전문직 경험이 있는 동일 대학의 교육자 2명의 인식을 비교, 분석하였다. 이를 위해 참여한 학생들은 프로그램 사전, 사후 설문지를 제출했으며, 프로그램 교수자들은 사후 설문지를 제출했다. 아울러, 대학 기관의 교육자들은 반구조적 인터뷰를 통해 향후 의료, 보건 목적 영어 프로그램에 대한 인식을 밝혔다. 본 연구의 결과를 살펴보면 연구에 참여한 이해당사자 세 집단 모두 특수 목적 영어 프로그램과 실제 언어환경과의 일치도를 중요하게 생각했다. 그러나 학습자들의 영어 숙련도에 따른 영어 매개 수업에 대한 필요성, 온라인, 면대면, 혼합 수업 방식 선호도, 프로그램 기간 등에 대한 인식은 각기 다른 것으로 드러났다. 이러한 연구 결과는 의료, 보건 전문직 종사자들을 위한 특수 목적 영어 프로그램을 설계할 때 고려해야 할 사항들이 무엇인지에 대한 시사점을 준다고 볼 수 있다.