본 연구는 특수학교 전문상담교사의 특수교육 대상 학생의 심리상담 지원에서 중요하게 다루어야 할 수행역량이 무엇인지를 탐색하고, 이에 대해 전문가적 합의를 거쳐 특수학교 전문상담교사의 학교상담 수행 역량 모형을 제안하기 위한 목적에서 수행되었다. 이를 위해 문헌연구 및 전문가 델파이 방법을 사용하여 역량 모형을 도출하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 프로그램을 사용하여 역량요소별 중요도, CVR, 그리고 자료 타당도를 산출하였다. 연구결과 총 3개 역량군, 11개 역량 요소, 43개 역량 지표로 구성된 특수학교 전문상담교사의 학교상담 수행 역량 모형이 확정되었다. 특수학교 전문상담교사의 수행 역량에 대한 학교상담 현장의 필요성에도 불구하고 이와 관련한 이론적 및 실용적 연구가 희소한 상황에서, 본 연구의 결과는 기초 연구로서 의의를 가진다. 이를 바탕으로 향후 특수교육 대상 학생의 심리상담 서비스가 보다 활발하게 제공될 수 있기를 기대한다. 마지막으로 본 연구의 결과를 바탕으로 시사점과 연구의 제한점 및 후속연구를 위한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate competencies required for special education school counselors in providing psychological counseling support for the students who need special education and to suggest a competency model in which to perform counseling at special education schools based on a professional consensus. To this end, a competency model was developed through literature research and the Delphi technique. The collected data was analyzed using the SPSS 25.0 statistical program to estimate the importance, CVR, and data validity for each competency factor. As a result, this study created a competency model for special education school counselors that consists of a total of three competency groups, 11 competency factors, and 43 competency indicators. Despite the importance of performance competencies of special education school counselors on the ground, there has only been a few theoretical and practical studies. Therefore, this study has significance as basic research in this field and is expected to contribute to better psychological support for special education students. The limitations of the present study and the implications for further research were discussed.