본 연구는 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적 평가에 대한 부정적 해석이 순차적으로 매개하는지를 검증하였다. 긍정적 평가에 대한 부정적 해석은 총 3가지의 해석(IPES, DPES, DPSOS) 방식을 통합적인 틀 형태로 사용하였으며 해석방식에 따라 각기 다른 연구모형을 제시하고 최종모형을 확인하였다. 이를 위해 대학생 400명에게 자기보고식 설문지를 실시하였으며 측정 도구는 한국판 완벽주의적 자기제시 척도(K-PSPS), 사회적 상호작용 불안 척도(SIAS), 사회공포증 척도(SPS), 긍정적 평가에 대한 두려움 척도(FPES), 긍정적 사건에 대한 부정적 해석 척도(IPES), 긍정적 사건에 대한 평가절하 척도(DPES), 긍정적인 사회적 결과에 대한 가치절하 척도(DPSOS)를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 완벽주의적 자기제시, 긍정적 평가에 대한 두려움, IPES, DPES, DPSOS는 모두 정적상관을 보였다. 둘째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움과 IPES는 완전매개효과를 보였다. 셋째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움과 DPES는 부분매개효과를 보였다. 넷째, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움과 DPSOS는 부분매개효과를 보였다. 이러한 결과들을 바탕으로 연구의 의의와 제한점 및 후속 연구를 위한 제언에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate the sequential mediating effects of fear of positive evaluation and negative interpretation of positive evaluation the relationship between perfectionistic self-presentation and social anxiety. For negative interpretation of positive evaluation, a total of three interpretations (IPES, DPES, DPSOS) were used in the form of an integrated framework, and different research models were presented according to the analysis method, and the final model was confirmed. For this purpose, 400 university students surveyed self-report survey, measurement tools using the Korean version of Perfectionistic Self-Presentation Scale(K-PSPS), Social Interaction Anxiety Scale(SIAS), Social Phobia Scale(SPS), Fear of Positive Evaluation Scale(FPES), Interpretation of Positive Events Scale(IPES), Discounting of Positive Events Scale(DPES), and Disqualification of Positive Social Outcome Scale(DPSOS). The results of the investigation are as follows. First, perfectionistic self-presentation, fear of positive evaluation, IPES, DPES, and DPSOS all showed positively correlation. Second, perfectionistic self-presentation and social anxiety full mediated the relationship between fear of positive evaluation and IPES. Third, perfectionistic self-presentation and social anxiety partial mediated the relationship between fear of positive evaluation and DPES. Fourth, perfectionistic self-presentation and social anxiety partial mediated the relationship between fear of positive evaluation and DPSOS. Based on these results, the limitations of the study and the suggestions for further study were discussed.