이 때부터 작가는 일관적으로 포토샵의 기본 유닛인 사각 픽셀을 작품의 기본 유닛으로 도입해 왔다. 픽셀은 그의 작업 속에서 천문학적인 비율로 확대되거나, 가구와 조각 등의 레디메이드로 병합, 합치된다. 픽셀은 2, 3차원을 쉽게 넘나들고, 전시장의 흰 벽과 바닥의 경계를 소거한다. 증식과 변주를 거듭하는 홍승혜의 픽셀들은 그리드로 대변되는 기하학적 추상의 미학을 소환하여 미술의 중요한 지점 들을 재기입하면서 동시에 자신이 디지털 매체 환경의 상징이자 결과물임을 숨기지 않는다. 즉 홍승혜의 픽셀-그리드는 탄탄하게 얽힌 한 쌍으로 발아하여 동시대 미술의 주요 의제들에 충실히 답변하고, 그것에 새로운 논점들을 등재시켜 왔던 것이다. 포토샵이라는 디지털 기술의 ‘첨단적’인 이용보다는, 이를 미술의 새로운 질료로 파악하여 전용하는 그의 방법론은 1990년대 이후 한국 미술계에서 유행 했던 ‘미디어’ 아트, ‘테크노’ 아트, ‘뉴미디어’ 아트 담론을 재고하게 만든다. 홍승 혜의 작업에서 기술은 미술이 계속 담아가고 좇아가며 적용해야 할 유행과는 거리가 멀다. 기술을 미술적으로 전용하여 미술 스스로의 경계를 재설정하는 그의 작업 안에서, 미술과 기술은 나란히 사유해야 할 대상이자 쌍생적(pair-productive)으로 파악할 조건이 된다.
This paper addresses how Hong Seung-Hye (b. 1959)’s Organic Geometry opens a new discourse on the relationship between art and technology by examining it as the artistic appropriation of technology. Since her earlier career as painter, Hong has been interested in building up pictorial forms and elements rather than drawing them on canvas. Her interest in construction was developed into a series entitled Organic Geometry as she came to adopt Adobe Photoshop for digital drawing in 1997. Since then, the artist has continued to use pixel, a basic unit for computer graphics and digital image processing, as the integral element of her own work. She used to draw an image in an extremely low resolution such as 2dpi or 4dpi, but when it is printed out, each pixel is enormously enlarged and incorporated with various objects, sculpture, ready-made furniture, and the white wall of museum. The pixels in her work easily cross over different dimensions, mediums, genres, or places and spaces, while posing a set of critical questions about the solid boundaries between painting and installation, fine art and applied art, art and technology, etc. Rather than considering Photoshop a software for editing images, Hong takes it as a new tool for producing her own ‘pictorial bricks’ that guarantee a more efficient, mechanical, and economic means of construction. Her artistic appropriation of digital technology sheds a light on the discourse of technology emerged in the Korean art scene during the 1990s, wherein technology was considered an either good or bad effect on artists’ creative activities. This paper aims to address how Hong’s Organic Geometry leads us to imagine a new relationship between art and technology - neither as their ‘convergence’ nor their ‘mixture,’ but as their pair production.