인공지능과 로봇은 포스트휴머니즘 논의를 촉발한 첨단 공학기술이다. 2000년대 이후, 동시대 미술에서도 역시 인공지능과 로봇을 사용한 뉴미디어 작품들이 등장하기 시작하였으며, 이에 따라 인본주의적 인간의 정체성을 되묻는 포스트휴머니즘 담론이 본격화되었다. 이러한 시대적 배경에서 본 연구는 한국미술의 포스트휴머니즘 지형을 그리는 데에 일차적인 목적을 두었다. 이를 위해 먼저 미국과 유럽을 중심으로 형성된 포스트휴머니즘 담론을 검토하고, 이에 대한 비판적 논의가 어떠한 맥락에서 등장하였으며, 어떻게 재구성되었는지를 살펴본다. 1990년대 모라벡에 의해 제기된 사이버네틱(cybernetic) 포스트휴머니즘과 여기에 나타난 탈신체화를 분석하고, 이를 비판한 브라이도티, 헤일스의 포스트휴머니즘, 그리고 이들 사상의 보다 구체적인 예라 할 수 있는 해러웨이의 사이보그와 사이보그 개념을 뒷받침하는 ‘상황적 지식’을 비교, 분석한다. 이 중, 해러웨이의 상황적 지식이 인본주의의 토대를 이루는 총체성과 보편성을 교란하는 부분적이고 경험적인 지식으로서, 과학적 객관성의 신화를 허무는 것을 목적한다면, 사이보그는 상황적 지식의 체현으로, 혼종적 신체, 이질적 신체, 잡종의 신체로 설명된다.
위와 같은 사상적 배경을 따라, 논문에서는 한국 현대미술에 등장한 사이보그 나, 인간형상 로봇 ‘안드로이드’를 통해 한국미술의 포스트휴머니즘 지형도를 그려보고자 한다. 위와 같이 인간 신체를 재현한 기계 중, 특히 여성의 신체를 재현한 ‘가이노이드(gynoid)’와 여성형 사이보그는 본 연구에서 가장 주목하는 대상이 다. 생식기능이나 효율과 무관하게 로봇에게 부여된 젠더는 인본주의부터 사이버네틱스에까지 관통하는 인간중심주의를 드러낼 뿐 아니라, 동시에 사이버네틱 포스트휴머니즘에 대한 비판적 재구성으로 제시된 대상이기 때문이다. 이처럼 성차 화된 기계 신체는 또한 사이버네틱 포스트휴머니즘에 작동하는 억압 기제, 즉 인간의 정신이 신체를 지배하며, 정신과 몸의 이항대립은 성차에서 발생하는 억압 관계의 반복임을 지적한다. 따라서 여성형 사이보그나 가이노이드와 같은 성차화된 기계의 신체는 인간중심주의의 주체/타자의 관계와 사이버네틱 포스트휴머니즘에 대한 비판 모두를 지시하는 대상으로 볼 수 있다.
또한 본 논문은 한국미술에서 포스트휴머니즘이 본격적으로 논의된 2010년대의 이전과 이후 작품을 비교하며, 사이버네틱 포스트휴머니즘부터 이에 대한 비판에 이르기까지, 위와 같은 서구 포스트휴머니즘의 흐름이 동시대 한국미술에 비친 인간 정체성에 관한 생각과 어떠한 유사성과 차이가 있는지를 밝힌다. 인간중심주의 아래 등장한 한국미술의 가이노이드와 여성형 사이보그의 신체는 성적 응시 또는성 충동과 같이 생식과 무관한 섹슈얼리티에 관계되었으며, 기계를 통제, 제어하는 인간에 예속된 존재임을 알게 한다. 이와 달리, 본격적인 포스트휴머니즘 논의가 시작된 2010년대 이후에 등장한 가이노이드와 여성형 사이보그에는 사이버네틱스의 탈신체화를 비판적으로 재구성한 포스트휴먼적 신체, 또는 해러웨이가 설명한 사이보그의 개념과 유사한 존재들이 제시되었다. 노진아의 인공지능 가이노이드와 정금형의 사이보그가 여기에 해당한다. 이들의 작품은 전체성, 보편성, 일관성, 통일성 등을 위협하는 구성된 정체성이나, 혼종적이고 불경스러운 잡종의 존재로 설명할 수 있다. 이는 또한 해러웨이가 상황적 지식을 통해 설명한 ‘체현적 시력’, ‘한정된 몸으로 보는 것’, ‘번역과 해석 없이 볼 수 없는 것’을 시각화하는 새로운 존재들이다.
AI and robots are cutting-edge technologies that have triggered posthumanism. After the 2000s, artworks using AI and robots appeared into contemporary art, and simultaneously the identity of the human began to be re-questioned. In this background, the primary purpose of this study was mapping the posthumanism of Korean art. For examining posthumanism, the critical discourses of Braidotti, Hayles and Haraway’s are needed to examin first. That criticized the disembodiment supported by cybernetic posthumanism of Moravec in the 1990’s.
In this study, the concept of cyborg and ‘situated knowledge’ are utilized for giving shape to posthumanism of Braidotti and Hayles. If ‘Situated knowledge’ would be partial and empirical knowledge against the totality and universality, then the cyborg could be the embodiment of ‘situated knowledge’.
In particular, the ‘gynoid’ and the female cyborgs which represent the female body, are main objects in this study. Because, their given gender, regardless of reproductive function or efficiency, not only reveals anthropocentrism penetrating from humanism to cybernetics, but is also presented as a critical reconstruction of cybernetic posthumanism. The body of sex-differentiated machine also points out that the repression mechanism in cybernetic posthumanism, that is, the human mental dominates the body, and that the binary opposition between mental and body would be a repetition of the oppressive relationship that reveals in gender differences. Therefore, the genderd machine, such as a female cyborg or a gynoid, can be seen as a reference to both the subject/other of anthropocentrism and the critique of cybernetic posthumanism.
In addition, this thesis compares artworks before and after the 2010s, when posthumanism was seriously discussed in Korean art. It shows the similarities and differences with the human identity. The sexuality of the gynoids and female cyborgs under anthropocentrism were unrelated to reproductive function, but related to such as sexual gaze or sexual impulse.
Also, it showed that they were subordinate to humans. On the other hand, the gynoids and female cyborgs after the 2010s critically reconstructed the disembodiment of cybernetics. These machines include Noh Jin-ah’s Gynoid and Jeong Geum-hyung’s cyborgs. Their work could be explained as the constructed identity that threatens totality, universality, coherence, and unity, or as the existence of a hybrid and profane hybrid. These are also new beings that visualize the ‘vision of finite embodiment’, ‘vision of living within limits and contradictions’, and ‘seeing with translations and specific ways’.