본고는 1980년대 초 박현기(朴炫基, 1942-2000)의 비디오를 포함한 일련의 작업에 대한 분석을 통해서 매스 미디어에 대한 비판과 매체에 대한 성찰이 어떻게 그의 작업을 통해서 드러났는지 살펴본다. 박현기가 1979년 발표한 《비디오 돌탑》 연작은 잘 알려져 있지만, 1980년대 들어서 박현기가 시도한 비디오 설치 및 퍼포 먼스와 같은 다양한 미술적 실험들은 상대적으로 주목받지 못했다. 본고는 박현기의 작업을 한국의 텔레비전 방송 환경과의 접점에서 고찰하고, 영상 매체와 매스 미디어에 대한 미술사적인 담론 속에 자리매김한다. 먼저, 국내 미디어 시대의 개막을 개관함으로써, 박현기가 비디오와 같은 새로운 영상 매체를 실험하게 된 당대의 사회문화적 맥락을 파악하고자 한다. 이어서 비디오 아트를 포스트-매체 조건과 피드백의 논리로 정의한 서구의 미술사 담론과 미술의 매체 실험을 대중과의 커뮤니케이션을 중시하는 미디어와의 관계에서 논의한 한국 미술계의 논쟁을 통해서 박현기의 예술적 문제의식을 추적하고자 한다. 이를 바탕으로, 1980년대 초박현기의 두 가지 작업―《도심지를 지나며》(1981)와 《전달자로서의 미디어》(1982) ―에 대한 분석을 통해서 박현기가 어떻게 매스 미디어에서 영상 테크놀로지가 작동하는 논리를 다른 방향으로 전용하여, 비디오를 자연의 물질과 인공물, 그리고 인간의 신체를 매개하는 프로세스로 새롭게 재구성했는지 밝힌다.
This paper examines how Park Hyunki’s video works in the early 1980s demonstrate an investigation of video as an artistic medium through a critical appropriation of mass media. While Park’s Video Stone Tower series (1979-1980) are well known to the public, his multifaceted experimentations that explored video’s potential by bringing it contact with installation and performance have been under-recognized. This paper analyzes Park’s works in relation to the development of television broadcasting environment in South Korea and positions them within the art-historical discourse on the relation between artistic medium and mass media. First, by examining societal changes brought on by the arrival of color television broadcasting in Korea in the early 1980s, I demonstrate the socio-cultural context in which Park began his experimentation with moving image. Next, I examine Rosalind Krauss’s analysis of video as “post-medium” and David Joselit’s concept of a “parallel relation” between artistic medium and commercial media, as well as the artistic debate in Korea to discuss how a formal experimentation with medium can be understood within the larger context of media that emphasizes communication with the masses. Focusing on two works by Park – Pass Through the City (1981) and Media as Translators (1982) - this paper illustrates how Park appropriated the logic of moving image technology in mass media and reoriented video as a process that mediates the relation between man, nature, and technology.