In English-medium instruction (EMI), classroom interaction plays an essential role in English as a second language (ESL) students’ disciplinary literacy development in their second language (L2). Some studies have reported that using students’ first language (L1) was a means by which content teachers supported their ESL students’ learning during their incidental EMI teaching practices (Costa, 2012; Hong & Basturkmen, 2020). However, little research has examined content teachers’ use of the L1 in their EMI classes. This descriptive study investigates the frequency and functions of code-switching in teacher-talk and teacher-student interaction in two first-year EMI classes (economics and mathematics) in a public special purposes high school in South Korea. The data from classroom observations and transcription of class recordings of a total of eight lessons of the EMI classes are analysed. The difference in the frequency and functions of using L1 in relation to the disciplines was compared. The findings of this study revealed that both EMI teachers used L1 frequently during their incidental EMI teaching with different frequency rates; there were 54 L1-related episodes in the economics class and 32 episodes in the mathematics class. Different patterns regarding the types and functions of code-switching were found in the two EMI classes.
영어매개 수업 (English-medium instruction; EMI)에서 교실 내 상호작용은 영어를 외국어로 사용하는 학생들의 전공 문해력을 향상시키는데 매우 중요한 역할을 한다. EMI 관련 기존 연구들은 교과 교사들이 학생들에게 영어와 관련한 도움을 제공하는 것이 EMI 교사로서 자신들의 중요한 역할이라고 인지하고 있었으며 학생들의 학습을 돕기 위하여 EMI 수업 중에 전공 교과 내용 외적으로 영어 관련 사항에 빈번하게 주목하는 것을 밝혔다. EMI에서 온전한 영어 사용만을 지향함에도 불구하고 몇몇 연구들은 교사가 학생들의 모국어를 사용하는 것이 EMI의 효과를 높이는 데 도움이 될 수 있다고 주장하였다. 그러나 현재까지 교사가 EMI 수업 도중 학생들의 모국어를 사용하는 빈도와 그 목적 및 기능에 관한 연구는 드물었다. 본 연구는 공립 고등학교 내 한국인 교사가 지도하는 두 EMI 수업에서 (경제, 수학) 발생하는 교사의 코드 스위칭 빈도와 그 기능에 대해 알아보았다. 본 연구의 데이터는 각 수업의 4차시 수업 관찰과 녹음에서 수집되었다. 수집된 데이터 분석 결과 두 수업 모두에서 교사가 코드 스위칭을 자주 사용한 것으로 나타났다. 또한, 두 교과 간에는 코드 스위칭의 빈도와 자주 사용된 목적의 종류에서 상당한 차이가 발견되었다. 본 연구는 그동안 기존 연구에서는 관찰되지 않은 고등학교 EMI 수업을 관찰하여 수업 담화를 분석하였고 교과 교사들이 영어교육 지식이 없음에도 불구하고 영어교육환경에서 관찰 가능한 방식처럼 EMI 수업에서도 교사들이 코드 스위칭을 학생들의 학습을 돕기 위한 지도 전략으로 활용하는 것을 밝혔다는 데에 의의가 있다.