본 연구의 목적은 지역사회 노인 중심의 장기요양 케어매니지먼트 체계 구축을 위해 국민건강보험공단의 장기요양 이용지원 강화사업을 분석하는 것에 있다. 이를 위해 이용지원 강화사업에 참여한 전국 국민건강보험공단 장기요양운영센터의 직원을 대상으로 조사를 하였고, 분석결과는 다음과 같다. 장기요양 케어매니지먼트 수행과정에 대해 3가지 항목(이용지원, 사례관리, 케어매니지먼트)별로 인식수준을 분석하였다. 첫째, 이용지원 업무의 실무 만족도는 보통수준(3.04)으로 나타났다. 둘째, 사례관리의 어려움 인식수준은 높은 수준(3.68)으로 나타났다. 셋째, 케어매니지먼트 수행의 중요성은 높은 수준(3.56)으로 나타났다. 특히, 각기 수행과정의 인식수준은 지역별 차이가 있었다. 넷째, 장기요양 케어매니지먼트 인식수준에 미치는 영향요인 분석에서는 케어조정자의 직급, 네트워킹의 중요성이 유의한 변수로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 노인장기요양보험 케어매니지먼트 체계 구축을 위한 정책제언을 제시하였다.
This study aims to analyze the National Health Insurance Service (NHIS) use support reinforcement project to establish a user-centered long-term care management system. A survey was conducted on NHIS long-term care operation centers employees who participated in the use support reinforcement project. The analysis results are as follows. The levels of recognition were analyzed by three sectors (use support, case management, and care management) for the long-term care management performance process. First, practical satisfactions of use support works were found to be at the normal level (3.04). Second, levels of recognition of difficulties in case management were high (3.68). Third, the importance of performing care management was high (3.56). Especially, levels of recognition of each performance process differed by region. Fourth, factors affecting long-term care management were analyzed, and the position of the care coordinator and the importance of networking were found to be significant variables. Based on these research results, this study presented policy suggestions to establish a care management system for the long-term care insurance for the elderly.