본 연구에서는 2017년 선정된 전국 15곳의 일반근린형 도시재생 뉴딜사업을 대상으로 ‘코로나19 확산’에 따라 중간지원조직의 도시재생 뉴딜사업 활성화 지연에 대한 주관적 인식 및 대응 유형을 파악하는 것이다. 그리고 코로나19 상황을 극복하고, 도시재생 뉴딜사업의 실효성을 높이기 위하여 도시재생 중간지원조직의 맞춤형 지원 방안을 마련하기 위한 기초자료를 제공하고자 하는 것이다.
본 연구에서는 최종 회수된 30부의 설문지를 분석한 결과, 첫째, 하드웨어 사업에서는 서로 다른 3개의 유형(Factor) 으로 구분하였다. 그리고 그 특성에 따라 제1유형은 ‘코로나19 극복형’, 제2유형은 ‘코로나19 적응형’, 제3유형은 ‘코로나19 회피형’이라 명명하였다. 둘째, 소프트웨어 사업에서도 3개의 유형(Factor)을 도출하였다. 그리고 그 특성에 따라 제1 유형은 ‘포스트 코로나19-지속 가능 대응형’, 제2유형은 ‘위드 코로나19-경제 육성형’, 3유형은 ‘코로나19 대응-역량 강화형’이라 명명하였다.
결론적으로, 하드웨어 사업에서 각 유형의 공통점은 ‘주민화합 공간으로 앵커 시설 건립’과 주민의 건강 유지를 위한주거환경 개선’을 고려하는 것으로 나타났다. 소프트웨어 사업에서는 코로나19 장기화 속에서 ‘위드 코로나19가 실현될수 있도록 ‘사회적 거리 두기 지침을 준수하면서 지역 경제 활성화’를 위하여 주민 참여형 도시재생 활성화 프로그램을고려하는 것으로 나타났다. 따라서 정부에서는 주민 참여형 도시재생 활성화 프로그램을 운영할 수 있도록 정부의 지침등 제도를 마련할 필요성이 있다.
The purpose of this study is to identify the subjective perceptions and types of responses to delays in the activation of urban regeneration new deal projects by intermediate support organizations due to the ‘spread of COVID-19’ targeting 15 general neighborhood urban regeneration New Deal projects nationwide selected in 2017. In order to overcome the COVID-19 situation and improve the effectiveness of the Urban Regeneration New Deal project, the purpose of this study is to provide basic data for preparing a customized support plan for the urban regeneration interim support organization. As a result of analyzing the 30 questionnaires finally recovered in this study, first, the hardware business was divided into three different types (factors).
And according to the characteristics, type 1 was named ‘COVID-19 overcoming type’, type 2 was ‘corona 19 adaptive type’, and type 3 was named ‘corona 19 avoidance type’. Second, three factors were derived from the software business. And according to the characteristics, type 1 was named ‘post-corona 19-sustainable response type’, type 2 was ‘with Corona 19-economic development type’, and type 3 was named ‘corona 19 response-capacity strengthening type’. In conclusion, it was found that the common features of each type of hardware business were considering ‘building anchor facilities as a space for residents’ harmony’ and improving the residential environment to maintain the health of residents. In the software business, it was found that a resident participatory urban regeneration revitalization program is being considered in order to ‘invigorate the local economy while observing social distancing guidelines so that ‘with Corona 19’ can be realized amid the prolonged COVID-19. Therefore, there is a need for the government to prepare a system such as government guidelines to operate a resident-participatory urban regeneration revitalization program.