최근 다문화가정의 증가로 인해 다문화가정에 대한 관심과 이들을 위한 정책이 증가하고 있다. 본 연구는 이러한 사회 분위기 속에서 다문화가정 자녀의 진로결정에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하여 이들이 올바른 방향으로진로를 결정하고 사회 구성원으로 성장하기 위한 정책적 시사점 도출을 목적으로 한다. 이를 위해 「다문화청소년 패널조사」의 8차년도 데이터를 활용하여 1,125명의 다문화가정 청소년을 대상으로 순서형 로지스틱 회귀분석을 진행하였으며, 주요 영향요인으로는 진로에 대한 준비, 정책적 지원, 지역규모에 주목하였다. 분석결과, 진로에 대한 준비와 진로지원정책은 다문화가정 자녀의 진로결정성을 높이며 진로에 대한 준비와 진로결정성 간의 관계에서 진로지원정책은 긍정적인 조절효과를 일으키는 것으로 나타났다. 추가적으로 실시한 지역규모별 분석에서는 진로준비가 모든 지역에서 진로결정성을 높이는 영향요인으로 확인되었지만 정책적 지원의 효과는 차이가 발생하였다. 실증분석을 바탕으로 본 연구는다문화가정 학생이 적극적으로 참여하는 방식의 정책 개발과 지역규모별로 차등화된 정책 설계가 필요함을 시사한다.
Due to the recent increase in multicultural families, interest in multicultural families and policies for them are increasing. The purpose of this study is to empirically analyze the factors that influence the career decisions of children of multicultural families and to draw policy implications for them to decide their career in the right direction and to grow as a member of society.
This study, using data from the 8th year of the 「MAPS: Multicultural Adolescents Panel Study」, establishes an ordinal logistic model for 1,125 multicultural adolescents. The main influencing factors were career preparation, policy support, and regional scale. As a result of the analysis, it was found that career preparation and career support policies increase career decisions for children of multicultural families, and career support policies have a positive moderating effect on the relationship between career preparation and career decisions. In the analysis by regional differences, career preparation was confirmed as an influencing factor to increase career decisions in all regions, but the effect of policy support was different. Based on empirical analysis, this study suggests that it is necessary to develop policies in a way that students from multicultural families actively participate and to design differentiated policies by regional scale.