본 연구의 목적은 토지보유세-토지배당 정책이 지역불균형발전과 지역 간 소득격차를 완화하는지 검토하고, 개선방안을 제시하는 데 있다. 토지보유세-토지배당의 지역별 순수혜액 분석 결과, 1/n 방식은 서울 등 토지가치가 높은 광역지자체의 부뿐만 아니라, 충남·경북 등 토지가액 대비 인구가 적은 광역지자체의 부도 유출됨을 확인할 수 있다. 낙후지역을 지원하는 지역균형발전 측면에서 부동산교부세 배분방식과 국가균형발전특별회계 배분방식을 활용하여 토지보유세의 일부를 지역 토지배당 방식으로 지역별로 차등적으로 할당한다. 인구부족지역의 순수혜액은 (+)로 나타나고 서울, 경기, 울산, 대구, 세종 등 지역은 (-)가 발생한다. 토지보유세-토지배당 정책의 지역균형발전 효과를 높이기 위해서는토지보유세 총액의 일정 비율을 지역 토지배당 형식으로 지역별로 차등적으로 교부하는 방식으로 보완해야 한다. 재정패널 자료를 활용하여 계산한 지역 간 지니계수는 토지보유세율이 높을수록, 지역 토지배당 비율이 높을수록 전체 불평등도와 지역 간 불평등도가 낮아짐을 확인할 수 있다.
The purpose of this study is to estimate whether “Land Value Tax-Basic Income” policy contributes to balanced regional development and narrows the income gap between regions.
As a result of analyzing the net benefits by region of “Land Value Tax-Basic Income” policy, it was confirmed that the unconditional 1/n method leaked not only the wealth of metropolitan governments with high land value such as Seoul, but also the bankruptcy of metropolitan governments with insufficient population compared to land value such as Chungnam and Gyeongbuk. In terms of balanced regional development supporting underdeveloped areas, part of the Land Value Tax was distributed differentially to each region in “Regional Basic Income”.
As a result of the analysis applying the ratio of ”Real Estate Grant Tax Allocation“ and the ratio of “Allocation of Special Accounts for Balanced National Development” was applied, the net benefit was (+) in underdeveloped regions, and (-) in metropolitan cities and metropolitan cities such as Seoul, Gyeonggi, Ulsan, Daegu, and Sejong. In order to confirm whether the “Land Value TaxBasic Income” policy reduces the income gap between regions, the Gini coefficient between regions and within regions was decomposed using the National Survey of Tax and Benefit Data.
As a result of the analysis, it was confirmed that the higher the Land Value Tax rate and the higher the “Regional Basic Income” ratio, the lower the overall inequality and regional inequality.