조선 초기 진법훈련은 ‘大閱’이란 이름의 군사훈련의례로서 정립되었고, 군사훈련과 군사의례라는 두 가지 성격을 갖고 있었다. 기존 연구에서는 군사훈련의례의 군사훈련 혹은 군사의례라는 한 측면만 주목해왔다. 본 논문은 조선 초기 국가의례의 하나로서 정립된 대열 절차 중 진법훈련의 구체적인 내용 및 그 변화를 검토하여, 그 군사적 함의를 밝히는 것을 목표로 한다.
조선 초기 진법훈련은 태종대부터 군사훈련의례로서 정비되기 시작하였다. 이때 대열의 의례 절차는 『개원례』를 따랐지만, 진법훈련의 절차는 『진도법』의 진법론에 의거하였다. 『진도법』의 훈련절차는 『주례』의 제도를 지향하였던 정도전의 진법론을 따른 것이었다. 세종대 군사훈련의례로서 大閱儀 정립의 과제는 唐의 의례제도와 『주례』의 훈련 형식을 결합하는 일이었다. 세종대 편찬된 진법서인 『계축진설』은 그 고민의 결과물이었다. 『계축진설』의 편찬으로 조선의 이상적인 진법훈련의례로서 대열의를 정립할 수 있었다.
이후 조선의 군사훈련의례 대열의 훈련법은 문종대 이후 변화하기 시작하였다. 이념적이고 형식적인 훈련 방식에 문제를 제기하고 이를 개선하고자 하였다. 閱武, 習陣 등을 통해서 새로운 훈련을 시도하였고, 『(오위)진법』의 편찬을 통해 결실을 맺었다. 이전의 진법서는 중국 병학의 내용을 인용하여 정리하는 수준이었다면, 『(오위)진법』의 단계에서는 독자적인 진법훈련 방식을 창안하였다. 『(오위)진법』 「대열의주」에 정리된 6가지 훈련형은 이념적이고 형식적인 훈련으로부터 실질적이고 구체적인 훈련으로 변화라고 할 수 있다.
During the oepiod of the early Chosŏn Dynasty, The battle formation training was established as a military training ritual called ‘Daeyeul’, and had two characteristics: military training and military ritual. In previous studies, one only aspect of military training rituals has been focused on military training or military rituals. This thesis aims to reveal the military historical implications by examining the changes of battle formation training of Deayeul established as military training rituals in the early Chosŏn.
The Battle formation training in the early Chosŏn was organized as a military training ritual from the King Taejong's regime. At that time, the ritual process of Daeyeul followed Kaiyuan Rites, but training process was based on Jindobeop. The Jindobeop followed Jeong Do-jeon's military theory, which was succeeded Rites of Zhou. The task of establishing the Daeyeul as a military training ritual at the Sejong's regime was to unify the ritual process of Kaiyuan Rites with the Rites of Zhou. For the purpose, Gyechukjinseol was published and it was possible to establish Daeyeul as the ideal training ritual in Chosŏn.
After that, the training methods of the military training rituals of Chosŏn began to change. Ideological and the formal training methods were problems and tried to improve it. New training methods were attempted through Yeulmu, Sŭbjin. At first Military books of Chosŏn was just reorganizing the contents of Chinese military studies, but OwiJinbeop, an independent military training methods were created. The training types in OwiJinbeop was practical and concrete training that changed from ideological and formal training.