전략기획은 목표를 달성하기 위한 방법과 수단을 선택하는 과정이다. 따라서 다양한 전략대안을 창출하고 선택하는 과정은 전략기획의 핵심적인 단계를 차지한다. 위협을 정확히 인식하고, 전략대안을 탐색하고 분석하며, 전략을 선택하고 조직의 역량을 결집하는 일련의 과정을 수행하기 위한 전략기획의 조직과 절차, 방법 등이 발전되어야 한다.
미국의 “솔라리움 프로젝트”는 냉전 초기 아이젠하워 행정부가 소련에 대한 전략대안을 탐색하기 위해 운영하였으며, 역사상 가장 성공적 전략기획의 과정으로 평가된다. 최고 관리자인 대통령의 지침과 전략기획위원회인 둘리틀 패널의 운영, 전략기획팀이었던 세 개의 팀의 역동적 활동을 통해 전략대안이 창출 및 선택되었으며, 이는 “뉴룩(New Look) 정책”으로 구체화되어 냉전기 전체를 관통하는 對蘇전략으로 확립되었다.
Strategic planning is the process of selecting ways and means to achieve goals. Therefore, the process of creating and selecting various strategic alternatives takes up a key step in strategic planning. The organization, procedures, and methods of strategic planning should be developed to accurately recognize threats, explore and analyze strategic alternatives, select strategies and perform a series of processes that combine organizational capabilities.
The U.S. "Project Solarium" was run by the Eisenhower administration in the early Cold War to explore strategic alternatives against the Soviet Union. It is regarded as the most successful strategic planning process in history. Strategic alternatives were created and selected through the guidance by the president as the chief manager, the operation of Dolittle Panel for the Strategic Planning Committee, and the dynamic activities of the three teams that were strategic planning teams. The result was embodied as a "New Look policy" and established as a strategy to counter the Soviet Union throughout the Cold War.