본 연구의 목적은 주의력결핍 과잉행동장애 아동에게 청지각 훈련을 적용한 이후 아동의 주의집중력 및 감각처리수준의 변화를 알아보고자 하였다.
연구의 대상은 주의력결핍 과잉행동장애 아동 3명이었고, 연구설계는 개별실험연구(single subject experimental design)의 ABA 설계를 적용하였다. 연구 과정은 총 23회기로 진행되었으며 기초선 기간 4회기, 중재 기간 15회기, 재 기초선 기간 4회기로 이루어졌다. 청지각 훈련은 중재 기간 동안 15회기 제공하였으며, 주 5회, 회당 2개 모듈을 청취하였다. 매 회기마다 주의집중력 수준의 변화를 측정하기 위해 FAIR 주의집중력 검사를 사용하였다. 그리고 전반적인 감각처리 능력의 변화 양상을 알아보기 위해 SSP의 total score를 이용하여 사전과 사후 그리고 추적 평가를 시행하였다.
연구 결과, 청지각 훈련 적용 후 대상자 3명 중 2명에게서 주의집중력 향상에 효과가 있었다. SSP 검사 결과, 모든 대상자에게서 전반적 감각처리능력의 향상이 나타났으며, 대상자 2는 중재 후 문제범주에서 의심범주로 변화하여 유지되는 경향을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과를 통해 청지각 훈련이 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 주의집중력과 감각처리능력에 적용할 수 있는 중재 방법으로 확장하여 적용할 수 있다고 보여진다.
The purpose of this study was to investigate the changes in the children's attention and sensory processing level after applying auditory perception training to children with attention deficit/hyperactivity disorder.
The subjects of this study were three children with attention deficit hyperactivity disorder, and the study design applied the ABA design of a single subject experimental design. The research process was conducted in a total of 23 sessions, and consisted of 4 sessions during the baseline period, 15 sessions during the intervention period, and 4 sessions during the re-baseline period. Auditory perception training was provided 15 times during the intervention period, 5 times a week, and 2 modules were listened to. To measure the change in the level of attention, the FAIR attention test was used.
As a result of the study, after applying the auditory perception training, 2 out of 3 subjects had an effect on improving attentional ability, and the improvement in auditory processing ability was found in all subjects, but statistical significance was found only in 2 subjects. As a result of the SSP test, overall sensory processing ability was improved in all subjects, and subject 2 was able to confirm the tendency to change from problem category to suspicious category after intervention and maintain.
Through the results of this study, it is significant in that auditory perception training is an effective intervention method for attention and sensory processing ability of children with attention deficit hyperactivity disorder.