현대인들은 급변하는 직업 세계에 주도적으로 진입하여 길어진 생애기간 동안 유연하게 적응해야 한다. 이를 위해 학창 시절부터 전생애 진로발달을 위한 자질을 기를 필요가 있다. 따라서 학교진로상담이 학생들의 진로발달을 돕는 방향으로 작동하고 있는지를 점검하고 그 개선방안을 논의하는 것은 중요한 일이다. 이에 이 연구에서는 학교 진로상담의 현황을 정리하고, 그것을 바탕으로 학교진로상담 활성화 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 학교진로상담 관련 법, 제도, 국가교육과정, 통계, 기관보고서, 학술 자료들을 분석하였다. 그 결과 학교진로상담의 현황을 맥락, 현장, 현안으로 구분하여 정리하였고, 이를 바탕으로 학교진로상담 활성화 방안을 학교진로상담의 법적·제도적 위상 확보, 학교 내 진로상담체계 구축, 교원양성과정 개선, ‘학교진로상담 전문가 과정’의 필요성 측면에서 논의하였다.
Modern people must proactively enter the rapidly changing world of work and adapt flexibly during a longer lifespan. To this end, it is necessary to cultivate the qualifications for career development throughout the lifespan from school days. Therefore, it is important to check whether school career counseling is working in the direction of helping students develop their careers and to discuss ways to improve them. Therefore, in this study, the current status of school career counseling was summarized, and based on it, a plan to activate school career counseling was prepared. For this purpose, the researcher analyzed laws, systems, national curriculum, statistics, institutional reports, and academic data related to school career counseling. As a result, the context, field, and current issues of school career counseling were summarized. Based on this, the plan to activate school career counseling was discussed in terms of securing the legal and institutional status of school career counseling, establishing a school career counseling system, improving the teacher training process, and the necessity of a ‘school career counseling expert course’.