연구배경: 팬데믹으로 초래된 사회적 변화와 급진적인 기술 개발로 교육현장의 비대면 교육에 대한 요구가 증가하고 있다. 하지만 이러한 수요에 발맞춘 사용자 중심의 교육 플랫폼 서비스 제공 및 지원기술의 현황은 미흡한 실정이다. 특히 비대면 수업에 가장 취약한 초등학생은 교육부의 여러 대응책 마련에도 불구하고 수업집중도 저하 및 학업성취율 하락 등 온라인 학습에 어려움을 겪고 있다. 따라서 본 연구는 경험가치에 근거한 교육 서비스 개선 전략 제안을 통해 초등교육에서의 혼합형(블렌디드 러닝) 학습 경험 향상을 목적으로 둔다.
연구방법: 본 연구는 사용자 경험요인 및 서비스 품질에 대한 선행연구를 통해 혼합형 교육 서비스 유형에 맞는 경험요인을 도출하고, 사용자 파일럿 테스트를 통하여 경험요인 구체화 및 서비스디자인 기회영역을 도출하였다. 원격수업을 경험하고 있는 초등학생 및 초등교사를 대상으로 설문조사를 실시하고, 카노모델과 팀코의 고객만족계수를 사용하여 서비스 경험요인을 심층 분석하였다. 이를 바탕으로 혼합형 학습 플랫폼 서비스 컨셉, 스토리보드 및 서비스청사진을 도출하였다.
연구결과: 초등교육 통합 플랫폼 서비스 전략은 사용지속성, 유대관계 형성, 자기주도학습의 컨셉을 바탕으로 1. 초등학생 눈높이 UI 설계를 적용한 통합 플랫폼 운영 2. 게이미피케이션을 활용한 상호교류를 지원하는 소통형 수업 구현 3. AI 기술 등을 통한 개인맞춤형 학습지도 지원과 체계적인 보상 프로그램 운영의 세부내용으로 구성된다. 사용자 여정별 서비스 핵심접점을 도출하여 제시된 서비스청사진을 통하여 사용자와 다양한 이해관계자의 상호작용을 확인할 수 있었다.
결론: 본 연구는 초등교육에서의 온라인 플랫폼 서비스의 문제점을 보완하고 긍정적인 혼합형 학습 경험을 제공하고자 사용자 경험가치에 근거한 서비스의 품질요인을 분석하여 서비스디자인 결과물을 도출하였다. 초등학생 눈높이에 맞는 교육 서비스를 구현하는데 초등 공교육 통합 플랫폼 서비스로써의 전략 방향을 제시했다는 점에서 그 의의가 있다.
Background: In response to the social changes caused by the COVID-19 pandemic and the radical development of technology, the demand for online learning in education surges. However, the current status of user-centered education platform service provision and support technology in line with these demands is insufficient. In particular, elementary school students who are most vulnerable to non-face-to-face classes are experiencing difficulties in online learning such as a decrease in concentration during classes and the decline of their academic performances despite the Ministry of Education's various countermeasures. Therefore, this study was conducted with the purpose of improving the blended learning experience of elementary school students as proposing an education service improvement strategy based on experience value.
Methods: This study defined user experience factors suited for the blended learning education service through prior research on previous studies on user experience factors and service qualities and discovered opportunities for service design improvement through user pilot tests. A survey was conducted on elementary school students and elementary school teachers experiencing remote classes and their service experience factors were analyzed in depth using the Kano model and Timko's customer satisfaction coefficient. Based on this, a blended learning platform service concept, a storyboard, and a service blueprint were developed.
Results: With the concept of sustainability of use, bond formation, and self-directed learning, the elementary education platform service strategy consists of 1. the integrated platform operation with UI design tailored to elementary school students’ standards, 2. the implementation of interactive class using gamification as maximizing communication, 3. the personalized learning guidance using AI technology and systematic compensation program operation. It was possible to identify the interactions between the users and various stakeholders through the presented service blueprint by defining key service interacting points for each user's journey.
Conclusions: In order to resolve problems with online platform services in elementary education and provide a positive experience of blended learning, this study brought an outcome of service design with an analysis of the service quality factors based on user experience values. It is meaningful in that it presented a strategic direction for an integrated platform service of public elementary education which enables providing education service carefully tailored to the standards of elementary school students.