본 연구는 내적 동기와 외적 동기가 학습의 노력 통제와 관련이 있는지를 알아보는 데 목적이 있다. 특히 학생들의 내적, 외적 동기의 수준과 노력 통제의 수준이 어느 정도인지를 알아본다. 그리고 두 동기의 형태 중 어떤 형태가 노력 통제에 관련이 높은지를 알아보고자 한다. 자료수집을 위하여 Pintrich의 Motivated Strategies for Learning Questionnaire(1991)를 사용하였다. 총 81개 항목 중에서 본 연구를 위하여 Pintrich가 만든 4개의 내적 동기 항목, 4개의 외적 동기 항목, 그리고 4개의 노력 통제 항목을 사용하였다. 해양바이오와 융합 소프트웨어를 전공하는 총 38명의 학생이 참여하였다. 결과는 학생들이 높은 수준의 내적, 외적 동기를 지니고 있음을 보여주었으며, 또한 이 연구의 학생들은 노력 수준에서도 높은 수준을 보유하고 있음이 드러났다. 그러나 Pearson 상관 분석의 결과는 예측과 달리, 동기부여와 노력 통제 사이에는 관련성이 없음이 드러났고, 오히려 내적 동기와 외적 동기 사이에 상관관계가 있음을 보여주었다. 본 연구의 한계는 작은 참여자의 수가 적다는 것이며 그런데도 동기와 노력 통제 양측 모두에서 높은 수준을 보여준 것은 교육적으로 중요 점을 시사한다고 볼 수 있고 향후 연구에서 더 많은 참여자를 통한 연구를 시행할 수 있는 근거가 될 수 있다고 판단된다.
This study examined the relationship between intrinsic and extrinsic motivation and effort regulation: specifically focusing on the level at which students possess in intrinsic motivation and extrinsic motivation, the level at which the students possess effort regulation, and if there exists any relationship between either form of motivation and effort regulation. As a means of the data collection, the Motivated Strategies for Learning Questionnaire created by Pintrich and Garcia (1991) was used. Among a total of 81 items, 12 items were selected for use in thi study: four items from the section on intrinsic motivation, four items from the section on extrinsic motivation, and four items related to effort regulation. 38 participants responded to the survey. The results showed that the students in this study demonstrate higher levels of both intrinsic and extrinsic motivation than those of previous research results. In addition, the level of effort regulation was shown to be within the high levels of average. However, the Pearson’s correlation analysis demonstrated no relationship between either form of motivations and effort regulation. Rather, intrinsic and extrinsic motivation were correlated to each other. This study posed a limitation due to the limited small sample size of its participants. As opposed to what was predicted, there was no significant relationship detected between either form of motivations and effort regulation. Despite this fact, the findings support the idea that students’ high levels of motivation and effort regulation are important in learning, and that teachers or instructors should aid students by specifying these factors for effective learning.