본 연구의 목적은 사회서비스 이용자들의 정보 접근 이슈와 경험을 진단하고, 정보접근권을 보장하기 위한 방안을 모색하는 것이다. 이를 위해 아동, 청소년, 한부모, 노인, 장애인, 지역사회서비스투자사업의 이용자와 현장 전문가, 총 20명과 심층 인터뷰와 초점집단면접을 실시했다. 분석 결과, 연구참여자들은 공공기관 접근과 인터넷 검색 등 다양한 방법으로 정보를 습득했고, 주로 스스로 찾으려 노력하는 것으로 나타났다. 그러나, 제공되는 정보의 내용과 형식 등은 대상자의 고유한 장애나 욕구가 고려되지 않고 획일적으로 제공됐다. 정보 활용의 과정에서 공공과 민간의 체계적인 이용 지원도 제공되지 못했다. 본 연구는 ‘사회적 권리’로서 정보접근권을 분명히 인식해야 한다고 강조하고, 정보접근권의 보장 방안으로 전문인력을 통한 맞춤형 정보 제공과 사례 발굴을 통한 선제적인 정보 제공 등을 제시했다.
The aim of the study is to examine the experiences and issues of the access to information of social services and explore ways to improve the right of access to information. In-depth interviews and focus group interviews were conducted with twenty participants which were composed of service users and experts in the service area for children, youth, single parents, the elderly, the disabled, community services. It is found that service users attempted to obtain social service information in a number of ways such as the access to public organization and searching in the internet by themselves. However, they experienced difficulties in acquiring the information since the contents and format of it was not provided in a proper way given the particular difficulties and needs of the users. Moreover, the systematic supports was not provided in the processes of using information. The study strongly emphasizes that the right of access to information should be understood as ‘social rights’ and suggests some policy measures, such as the provision of customized information service and the preemptive provision of information through case finding.