연구배경 : 텍스타일 디자인은 패러다임에 따라 영향을 받으며 지속적인 발전을 이루어 왔다. 디자인 분야에서는 4차 산업 혁명으로 인공지능, 빅데이터 및 3D 프린팅 기술이 활용되고 있지만 역설적으로 인간의 이해와 탐구에 관한 관심이 더욱 고조되어 아날로그적 또는 주관적 접근들이 요구되고 있다. 이러한 변화와 함께 출현하고 있는 디지털과 크래프트를 융합한 표현인 디지털 크래프트(Digital Craft)는 디지털의 생산성과 크래프트의 감성으로 인해 새로운 창작의 가능성과 심미성을 부여하며 디자인의 시각적, 정신적 가치를 상승시킬 수 있는 요인으로 주목된다. 텍스타일 디자인 분야에서도 새로운 패러다임을 반영한 표현 방법론과 접근법에 관한 연구가 필요하다고 판단된다. 본 연구의 목적은 텍스타일 디자인 패러다임의 변화에 따라 자연스럽게 출현하고 있는 디지털 크래프트를 고찰하여 이론적, 실질적 토대를 마련하고, 이를 활용한 디자인 사례를 수집하고 분석하여 관련 연구를 위한 기초적인 자료를 제시하는 것이다.
연구방법 : 본 연구에서는 서적, 기사, 선행 논문, 인터넷 자료 등을 참고하는 문헌 연구를 통해 텍스타일 디자인 패러다임의 변화를 고찰하여 연구의 필요성을 밝힌다. 이론적 고찰의 내용을 토대로 하여 텍스타일 디자인 분야에서 나타나고 있는 디지털 크래프트의 사례를 수집하고 분석하여 디지털 크래프트의 의의에 대해 정리한다. 마지막으로, 앞서 탐구한 내용을 집약하고 논의하여, 시사점을 제시함으로써 텍스타일 디자인 분야의 발전을 도모한다.
연구결과 : 연구 결과, 텍스타일 디자인 패러다임은 디지털 제조 기술의 한계를 넘어 감성을 추구하는 방향으로 진화되고 있다. 디지털 크래프트는 디지털을 이용한 제조 기술의 물리적 한계점을 수공 또는 공예 방식을 통해 개선 및 해결할 수 있으며, 전통적 가치 재현을 통한 심미성 부여로 인해 디자인의 감성 결여에 대한 문제점을 보완한다. 이는 디지털 크래프트가 패러다임 변화에 따른 대안적 방안으로 활용될 수 있음을 증명한다.
결론 : 텍스타일 디자인은 이전과는 달리 감성적 가치에 더욱 중점을 두는 방향으로 변화되고 있다. 디지털 크래프트는 전통과 현대를 연결하여 심미성과 감성적 가치를 지닌 디자인 요소로 의미가 더욱 강화될 것으로 전망된다. 특히 디지털과 크래프트의 융합은 향후 텍스타일 디자인 분야의 기술과 제조 생태계 변화에도 적응할 수 있는 대응책을 마련해 준다는 점을 주지해야 한다.
Background : Textile design has been influenced by paradigms and has continued to develop. In the design field, artificial intelligence, big data, and 3D printing technology are being utilized as the 4th industrial revolution in the design field, but paradoxically, interest in human understanding and exploration has increased, requiring analog or subjective approaches. Digital Craft, an expression of fusion of digital and craft that is emerging with these changes, gives the possibility of new creation and aesthetics due to digital productivity and the sensibility of craft, and can increase the visual and spiritual value of design. factor is noted. In the field of textile design, it is judged that research on expression methodologies and approaches that reflect a new paradigm is necessary. The purpose of this study is to prepare a theoretical and practical foundation by examining the digital craft that appears naturally according to the change of the textile design paradigm, and to present basic data for related research by collecting and analyzing design cases using it.
Methods : In this study, the necessity of research is revealed by examining changes in the textile design paradigm through literature research that refers to books, articles, previous papers, and Internet data. Based on the contents of the theoretical consideration, examples of digital craft appearing in the field of textile design are collected and analyzed, and the significance of digital craft is summarized. Finally, the development of the textile design field is promoted by consolidating and discussing the previously explored contents and presenting implications.
Results : As a result of the research, the textile design paradigm is evolving in the direction of pursuing sensibility beyond the limits of digital manufacturing technology. Digital craft can improve and solve the physical limitations of digital manufacturing technology through handicraft or craft methods, and it compensates for the problem of lack of sensibility of design due to the provision of aesthetics through the reproduction of traditional values. This proves that digital craft can be used as an alternative method according to paradigm change.
Conclusions : Unlike before, textile design is changing in a direction that places more emphasis on emotional values. Digital craft is expected to strengthen its meaning as a design element with aesthetic and emotional value by connecting tradition and modernity. In particular, it should be noted that the convergence of digital and craft provides a countermeasure to adapt to changes in the technology and manufacturing ecosystem in the field of textile design in the future.